Anmeldt af:Nikolaj Kennov

Frederikke Dahl HansenMaria
Emilie KruseChristine
Benjamin WandschneiderJonas
Allan HydeTobias
Cyron MelvilleMads

Den svære tid

De løber gennem byen med hævet vinflaske, høje kiler på foden, miniskørter og krigsmaling, der gemmer deres alder væk i mascara og lipgloss. Teenagetøserne angriber S-toget med boyband-sang og vækker filmtilskuerens minder om en svunden tid. Ungdomsfilmen You & Me Forever af instruktør Kaspar Munk, starter med et festbrag og plejer resten af spilletiden med uforfalskede tableauer fra det dramatiske liv som teenager, hvor man rigtig gerne vil være voksen og bestemme selv, men alligevel ringer til far når festen er slut.

Filmen behandler teenagelivets sårbarhed med en dybfølt realisme, en ægthed der kun sjældent er set tilstedeværende i dansk ungdomsfilm. Følelsen af at være fanget i en krop i galopperende udvikling indkapsles med største sensibilitet af det nærgående kamera, der også blotter hovedpersonernes splittede sind, hvor uligevægtige hormoner kan diktere stor glæde og pludselig melankoli. You & Me Forever er et sensibelt portræt af pigen Laura (Julie Andersen), der elsker sin slyngveninde Christine (Emilie Kruse) og med hvem hun føler en næsten søsterlig forbundenhed. De to piger oplever alt sammen, men da den nye, mere vovede og eksotiske overklassepige Maria (Frederikke Dahl Hansen) starter på skolen, bliver venindernes venskab sat på prøve. For Laura vil meget hellere være sammen med Maria, der fører hende direkte til voksenlivets forbudne frugter.

Instruktør Kaspar Munk (Hold om mig, 2010) har uden manuskript kastet sig udi almengyldigt konfliktstof, men behandler teenagepigernes problemer, herunder foranderlige forældrerelationer, den spirende, men besnærende seksualitet og venindeforholdets symbiotiske natur igennem en unik nyrealisme. Munk har tidligere kreeret en række kortfilm, men også den noget klichefyldte ungdomsfilm Hold om mig, hvor den stramme tidsplan eftersigende tyngede hans kreative udfoldelse på filmsettet, men i You & Me Forever har instruktør samt det storspillende trekløver af shooting-stars improviseret sig frem til en imponerende ægthed. Julie Andersen med sine evige øjne, der syntes at kunne rumme alle Finlands søer i sig, Emilie Kruses sødmodige skandinav, der straks aflurer Dahl Hansens forlorne snedighed, giver filmen en autentisk dynamik, der virker som et oprigtigt billede på teenagepigers svære følelsesliv. De tre piger spiller naturligt og med så overleverende indlevelse, at filmen stedvis synes dokumentaristisk i sin omgang med det skrøbelige stof – der snildt kunne være endt som endnu en moraliserende folkeskolefilm. Det er ikke bare det manuskriptløse forlæg, som Munk har eksperimenteret med, der får masseret den rette realisme ind i filmen. Det skyldes især pigernes modige og ærlige præstationer som de tre teenagetøser. For det der siges, bliver sagt med pigernes egne ord, indhentet fra deres egen erfaringer med den tummelumske og uhåndgribelige efter-barn-før-voksen tid. Som tilskuer mærker man rastløsheden fra det forvirrende ståsted, der også byder på en knugende intimitet i samspillet overfor de latterligt barnagtige, men også dragende drenge.

Og med drengene og bifigurerne løber filmen desværre ind i nogle unødvendige problemer: Den mystiske, indadvendte eneboerskikkelse Jonas (Benjamin Wandschneider), der spilder sin tid på at drikke sig fuld og male graffiti i en nedlagt fabriksbygning, fremstår karikeret og enstrenget. Det virker ærlig talt som om Munk har placeret denne stereotyp for at skabe et fælles dramatisk holdepunkt, men som karakter forbliver han uafklaret og ensidig med sit fortærskede selvmordstema. De to ældre fyre (Cyron Bjørn Melville & Allan Hyde) virker som maskuline friller, der skal agere skydeskive overfor pigernes seksuelle modning. En bytursscene kunne fordelagtigt have undværet sine skingrende påhæftede luder-referencer, der ellers gør en morsom hændelse karikeret og tynger pigernes troværdighed.

Der er perioder hvor filmen sågar ender på et dramatisk overdrev med migrænefremkaldende eskapader, hvor pigernes problemer udmønter sig en kende hysterisk og højstemt. Også forældreparret (Morten Hauch-Fausbøll & Susanne Storm) virker ikke helt afklarede. De er simpelthen lidt for overgivende og forstående, hvilket modsætter sig et centralt skænderi midtvejs i filmen, men så igen lades de kortvarige problemer i stikken af skuespillernes emotionelle investering: Laura der tålmodigt venter på at de andre piger har skyllet sig i svømmehallen, fordi hun frygter blottelsen, er en forrygende afkodning af teenagerens følelsesmæssige og kropslige bornerthed. Men der er mange andre scener, der virkelig holder os grebet og som rammer en sjælden set autensitet. Munk får os tilbage til dengang vi selv måtte tage de første skridt udi voksenlivets sjove, men også dødsens svære hemmeligheder. Tilbage til dengang vi troede vi var voksne, men alligevel måtte få mor til at holde den spand, man efterlod resterne af en fest i.

Hvilken instruktør står bag den kommende filmatisering af Marvel tegneserien The Hulk?