CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Kapringen

Produktionsland:
Danmark

Produktionsår:
2012

Manuskript:


Producere:
Rene Ezra
Tomas Radoor

Fotograf:
Magnus Nordenhof Jønck

Klipper:
Adam Nielsen

Komponist:
Hildur Guðnadóttir

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Nordisk Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(14 stemmer)

Læs også...
Anmeldelser:
09-02-16:
Krigen
03-12-15:
Under sandet
25-08-15:
9. april
16-10-13:
I lossens time
07-05-13:
Jagten
29-08-11:
En familie
16-11-10:
R
16-08-10:
Alting bliver godt igen
02-10-09:
Storm
18-03-09:
Dig og mig
22-02-08:
To verdener
 
Artikler:
02-01-13:
Sammenslutningen af Online Filmjournalister uddeler Årets Ole – årets første filmpris
 

Læs også...
I temaet 2012s bedste film:
 
The Dark Knight Rises
Looper
Argo
Life of Pi
The Artist
Holy Motors
Amour
Moonrise Kingdom
Weekend

Kapringen

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:104 minutter
Instruktør:Tobias Lindholm
 
Premieredato:20-09-2012
Medvirkende:Som:
Pilou AsbækMikkel Hartmann
Søren MallingPeter C. Ludvigsen
Roland MøllerJan Sørensen
Dar SalimLars Vestergaard
Amalie Ihle AlstrupMaria Hartmann

Den ensomme kamp
 
Skibskapringer ud for Afrikas Horn og det fattige Somalia er et fænomen som ethvert rederi og enhver kaptajn kender til og frygter. Risikoen for at tabe skib, fragt og mænd er et af de største problemer for samhandlen mellem Europa og Asien, og netop derfor får Tobias Lindhoms beundringsværdigt enkle lille kapringsdrama international appel alene i handlingen – og det er en appel, som filmen og dens skaber roligt kan imødese, for Kapringen fortjener for sit stærke drama og intense stemning et bredt publikum også uden for det snævre og elitære europæiske kunstfilmpublikum.


Copyright:
Nordisk Film - Magnus Nordenhof Jønck
Fortællingen er enkel grænsende til det simple. Ombord på det lille og ret beset ubetydelige fragtskib MV Rozen arbejder den glade og smilende kok Mikkel og hjemme i den nyudstykkede københavnske Nordhavn møder rederidirektør Peter Ludvigsen på arbejde bag rattet i en klassisk direktørbil. Business as usual både i hovedkontoret og på fragtskibet, der har sat kursen ud i det Indiske Ocean på vej mod Indien. Men så kommer beskeden ind på det københavnske kontor. Man har tabt radiokontakten med skibet, og det sidste man hørte fra båden var lidt opskræmte meldinger om, at speedbåde nærmede sig.

Fra direktionens side giver man direktør Ludvigsen tilladelse til at håndtere situationen sammen med et hold interne rådgivere anført af den fremadstræbende Lars Vestergaard og en eksternt rekrutteret ekspert i gidselsituationer og -forhandlinger Connor Julian (spillet af den virkelige gidselforhandler Gary Porter). Magtesløse sidder slipseholdet klar i et mødelokale i København og venter på et udspil fra skibet, hvor drenge med nedslidte automatvåben er i gang med at isolere besætningen og få struktur på kapringen af skibet.


Copyright:
Nordisk Film - Magnus Nordenhof Jønck
Brikkerne er sat op til et drama, der skiftevis klipper fra en svedfyldt og trykket kahyt i de afrikanske varmegrader, til en kontor i Danmark, hvor man nok kan gøre sig mange tanker om, hvordan situationen bør løses, men reelt kun kan sidde og vente på et udspil fra piraterne. Det kommer naturligvis også, og så går et forhandlingsforløb i gang, som ingen kan forudsige udfaldet af. Der bliver spillet med både psykologiske og fysiske muskler – og under de store millionbeløb og laminerede strategiplaner kan ingen af de involverede ignorere, at det til syvende og sidst handler om at få sat den rette pris på de få ansatte ombord.

Tobias Lindholm har i Kapringen gjort dramaet så enkelt, at det giver skuespillerne Pilou Asbæk og Søren Malling plads til i hver deres verdensdel at levere imponerende indsatser. Vi læner os op af en næsten drama-dokumentarisk tilgang til emnet, der det reelle fravær af egentlig handling til trods formår at være nervepirrende spændende i al sin kaotiske uforudsigelighed. Her skiftes maskulin fremturen, stille eftertænksomhed, tøvende usikkerhed og intelligent lederskab om at dominere de to hovedpersoner. I gidselsituationerne ramler to vidt forskellige verdener sammen, to væsensforskellige tilgange til forhandling og udveksling af værdier – og dette studier giver Lindholm både ansigt og sjæl i en historie, der bestemt ikke kan kaldes særligt dansk, men i stedet et internationalt drama fortalt med de mindste mulige armbevægelser båret af historiens fortættede dramatik og de medvirkendes høje niveau.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvad kalder Prinsesse Leah Chewbacca i et vrissent øjeblik?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google