Anmeldelsesdato:30-07-2012
Chloë Grace MoretzIsabelle
Sacha Baron CohenStation inspector
Jude LawHugos far
Emily MortimerLisette
Ben KingsleyPapa Georges

Tilbage til barndommen

Det lød umiddelbart mærkeligt. Martin Scorsese, både hård hund og en af de store nytænkere af amerikansk film, der med virtuositet har styret os igennem nådesløse gader og storladne historiske skildringer, skulle lave en børnefilm. Og tilmed en børnefilm i 3D. Men mens den internationale filmpresse lod udråbs- og spørgsmålstegn strides om spaltepladsen, så fandt den aldrende filmmager sin helt egen mission i filmatiseringen af Brian Selznicks magiske bog om drengen Hugo Cabret og hans opvækst på Gare du Lyon i Paris.

Scorsese åbner børnebogssiderne til en visuelt overdådig forestilling, hvor vi fra første billede suges ind i en verden af filmisk magi og fantasi. Det er Dickens’ fattige dreng, der møder kulørt kinematografi, og det gemmer der sig en gevaldig pointe i. Hugo vokser op uden forældre hos en fordrukken onkel, der har ansvaret for at holde togstationens forskellige ure i stand. Hugo selv bakser med lidt forskelligt mekanisk legetøj og leder efter dele til den robot, som han prøver at restaurere. Robotten er en automaton, som kun kan én ting – men man ved ikke på forhånd, hvad den kan. Kan den skrive en besked? Tegne en tegning? I hvert fald kan den gengive en besked fra fortiden... og måske den er fra Hugos afdøde far.

Hugos interesse samler sig om den gamle Papa Georges forretning på stationen, hvor alt kan repareres og smådelene hober sig op. George har tabt sit muntre gemyt i alderdommen og er mildt irriteret over den nærgående unge – ja, faktisk i så høj grad, at han giver sig til at sabotere automaton-projektet og i baggrunden stavrer stationsbetjenten rundt med sit stive ben og fungerer som comic relief. Det lyder jo alt sammen ganske tilforladeligt, men Scorsese er på en mission, som han deler med forlæggets forfatter. Dette handler nemlig ikke bare om Hugos forsøg på at få en sidste hilsen fra sin far. Det handler om filmens fødsel og ikke mindst om, hvordan man bedst bevarer den.

Mere skal ikke afsløres her, men Hugo lægger en solid filmhistorisk undervisningstime til sit kulørte børneunivers og er dermed ikke for de helt unge. Til gengæld er den en lækkerbisken for alle med en forkærlighed til filmens verden generelt, for den formidler med stor overbevisning den fascinerende tiltrækningskraft, som filmens univers alle dage har haft. Papa George er nemlig ingen ringere end Georges Meliès, der betragtes som den første, der i mediets mest spæde år rev filmen ud af realismen og i stedet for at vise arbejdere på vej ud af en fabrik eller tog, der ankommer til en perron, lavede han fantasifulde historier om månerejser og verdener under havet. Det var Meliès, som kom på at bruge det nye filmkamera til at dele fantasier snarere end at gengive virkeligheden.

Ham kan man kun takke – og det gør Martin Scorsese med Hugo, der netop udmærker sig ved at være en kulørt og blændende realiseret fantasi. En varm hyldest og ganske passende udført i den 3D-teknik, som netop øger indlevelsen i fantasiens verden snarere end i realismens. At det så betyder, at der står damp og røg ud af samtlige rør i samfulde to timer for at have noget at skabe 3D-effekter med, er måske knapt så originalt, og selve sammensplejsningen af børnehistorien og filmarkivarens mission om at dele historien om mediets begyndelse blender aldrig helt sømløst sammen. Men varmen i hyldesten og den tekniske sikkerhed i udførelsen er under alle omstændigheder en stor anbefaling værd.

(- af LB)

Det er næsten hyggeligt at se ekstramaterialet til udgivelsen igennem. De fem featuretter, man i hvert fald finder på blu-ray'en, er vældig fine og dækker de forskellige aspekter fra Hugo, fra den klassiske Making Of til fjolleindslaget med Sacha Baron Cohen, der fortæller at han nægtede at tage imod instruktioner fra Martin Scorsese, som er med på legen! Ok de fire foregående featuretter er fine.

The Square23/11

Hvad handler Ulrich Seidls kontroversielle Hundedage om?