Anmeldelsesdato:22-08-2012
Thomas HornOskar Schell
Sandra BullockLinda Schell
John GoodmanStan the Doorman
Max von SydowThe Renter
Viola DavisAbby Black

For højt og for langt fra

Hvordan griber man en begivenhed som angrebet på New York d. 11. september 2001 an på film? Paul Greengrass gav med United 93 ét bud på et svar, nemlig ved næsten manisk at fordybe sig i detaljerne i en enkelt hændelse. Britiske Stephen Daldry vælger den anden model og prøver at favne en hel bys smerte i en enkelt drengs historie – og spænder et sikkerhedsnet ud under projektet ved at basere filmen på Jonathan Safran Foers populære roman af samme titel. Det er fint tænkt, men resultatet forbliver trods mange fine elementer sært koldt og kalkuleret.

Warner
Oskar er vores hovedperson. En dreng i skolealderen, hvis nervøsitet over alt omkring ham ligner en diagnose. Han finder trøst og forankring i faderens mange lege, der rummer ekspeditioner ud i storbyen udstyret med kort og metaldetektor og som tvinger den nervøse dreng til at udfordre sin frygt og opsøge kontakt med andre mennesker. Ekspeditionerne er rene røverhistorier, men Oskars sind passer godt til afgrænsede og specifikke opgaver, og han griber udfordringerne med ildhu.

Faderen dør i World Trade Center d. 11. september – og den ellers søde mor kan ikke udfylde faderens plads i Oskars verden. En dag lister Oskar sig ind i faderens skab og finder en nøgle i en kuvert med ordet "black" skrevet udenpå. Straks griber han håbet om, at det er en sidste ekspedition fra faderens hånd, og han går metodisk i gang med at planlægge løsningen på mysteriet, som ender med ikke bare at føre ham ud i verden til varme indtryk og knugende erkendelser, men også bringer ham tættere sammen med moderen, farmoderen og hendes mystiske stumme logerende.

Warner
Stephen Daldry håndterer historien alvorsfuldt og nænsomt, men formår ikke at løfte manuskriptets ofte slemt sentimentale tråde til noget større. Der spilles over en kam godt i filmen, både af den helt unge Thomas Horn i hovedrollen, men så sandelig også af Sandra Bullock og Oscar-nominerede Max von Sydow, men deres indfølende præstationer til trods, så kniber det gevaldigt med at blive rørt af begivenhederne. Det føles sært at opleve en film, der så åbenlyst burde være rørende – og som så alligevel ikke er det. Måske er den for pæn, for kalkuleret følelsesladet, at vi ikke lader os føre med? Eller også er ambitionen om at samle en hel bys sorg i en lille drengs personlige historie alligevel at række for langt og satse for stort?

Ud over et par trailers er der vedlagt en udmærket featurette om arbejdet med unge Thomas Horn, der spillet Oskar.