Anmeldelsesdato:28-08-2012
Tilda SwintonEva
Ezra MillerKevin
Siobhan FallonWanda
Ursula ParkerLucy
Ashley GerasimovichCelia

Tiden efter

Skotske Lynne Ramsay er tilbage efter 9 års pause som instruktør med et intenst drama om skyld og ansvar mellem en mor og hendes barn. En næsten meditativ øvelse, hvor lammelsen efter det utænkelige har sendt moderen i en trancelignende tilstand, der kun afbrydes af små tilbageblik til det liv, der blev smadret af den førstefødte.

Eva lever det eventyrlige liv med rejser og selvrealisering, da hun møder den rare og søde Franklin. De flytter sammen og Eva bliver gravid. Sønnen Kevin har dog to skarpt adskilte personligheder, og det er den ubehagelige, som stikker hovedet frem, hver gang han er i selskab med sin mor. Kontrær, modstræbende og terroriserende. Man fornemmer hele tiden, at knægten ikke bare er sløv i optrækket, men decideret ude på at ville moderen noget ondt. Ramsay balancerer præcist filmen mellem klassisk ”besat barn” og socialrealisme fra en trængt børnefamilie – det er skræmmende og så afgjort et glimrende argument for alle, der ikke lige går og overvejer graviditet og børnefamilie.

Visuelt fortælles historien i tænksomme og udflydende billeder, der bringer minder om vores egen Christoffer Boe, som også er i stand til at holde en historie flydende på trods af konstante spring i tid og sted. Tempoet bliver aldrig højt, gysene bliver aldrig kalkulerede og planlagte – tingene går bare systematisk og uafvendeligt mere og mere galt. Dette suppleres med enkeltstående scener af stor visuel styrke, som da Eva for at slippe for sin nyfødte babys infernalske gråd stiller sig klods op af en vejarbejder og hans bor. Skræmmende i al sin enkelhed. Netop den udflydende struktur på filmens billedside er skarpt set fra Ramsay og hendes tekniske hold. Den matcher præcis det detektivarbejde, som tilskueren bliver sat på for at finde ud af, hvem Eva er og hvor i fortællingen vi befinder os. Hendes mentale kaos for at finde et nyt socialt holdepunkt efter Kevins ultimative hævn overfor hende bliver også vores kaos for at få greb om Eva som figur og forstå hendes historie. Det er ikke let, men det lykkes – og man fortvivles sammen med hende, mens man ser krisen med Kevin eskalere helt ud af kontrol.

Centralt står den store præstation af altid interessante Tilda Swinton, som trods priser i alle verdenshjørner slet ikke blev nævnt ved Oscar-uddelingen. Hun bærer filmen og begge de versioner af Eva, som vi løbende introduceres for – både før og efter vendepunktet. Over for hende er unge Ezra Miller mere intens end dyb som Kevin, men der er noget fængende karismatisk over hans indestængte blik og metodiske handlinger, som alligevel hænger ved. Han er interessant og så afgjort værd at følge.

Hvad med Kevin? er et spørgsmål – og forbliver også et spørgsmål, når man som tilskuer har fået åbnet filmens handling. Havde vi fået præsenteret Kevin og hans mor som et nyhedsindslag, ville mange med det samme have råbt ”omsorgssvigt”, men Lynne Ramsay bringer os i tvivl. Godt nok følger vi hele tiden moderens side af sagen, men hvis man som oplyst væsen ikke umiddelbart vil godtage den simple forklaring, at Kevin er den inkarnerede ondskab, så tvinges man til at se sin egen hovedperson nærmere efter i sømmene. Hvor er det gået galt med Kevin? Hvad kunne man have gjort med ham og med hans forhold til moderen? Spændende nuancering af en problematik, der ofte reduceres til simple diagnoser – præsenteret i yderst tilfredsstillende filmiske rammer.

3 trailers, that's it!