Anmeldelsesdato:27-08-2012
Liam NeesonAdmiral Shane
Taylor KitschAlex Hopper
Brooklyn DeckerSam
RihannaRaikes
Peter MacNicolSecretary of Defense

Uventet fornøjelse til søs

Da legetøjsfabrikanten Hasbro annoncerede, at deres brætspilsevergreen Sænke slagskibe skulle filmatiseres, blev Jordens rotation formentlig truet af den efterfølgende hovedrysten. For hvordan i alverden kan man klemme et filmmanuskript ud af et plotløst spil, der udelukkende går ud på at placere bitte brikker i små huller? Men selvom Battleship på papiret lød som et plat påskud for at sælge flere plastikplader, så er det endelige resultat ikke blot hæderligt, men hamrende underholdende.

En gruppe videnskabsmænd sender et radiosignal til en fremmed planet, der ligner Jorden, i håbet om at få respons. Svaret falder prompte, da en række gigantiske rumskibe styrter ned i Stillehavet og afbryder den amerikanske flåde midt i en storstilet øvelse. Det bliver hurtigt klart, at de fremmede væsener har skumle planer, så nu hviler planetens skæbne i hænderne på de relativt uerfarne sømænd, som tilfældigvis befinder sig på indersiden af en enorm barriere, som bæsterne har opstillet på havet. Taylor Kitsch har hovedrollen som den rebelske fændrik Alex Hopper, som pludseligt må mande sig op og agere kaptajn, da hans overordnede ikke kan trænge igennem rumvæsnernes solide skjold.

Så langt, så kliché. Der er ingen tvivl om, at instruktøren Peter Berg har skelet til adskillige andre sci-fi-eposser om heroiske soldaterkammerater. Hopper er eksempelvis en tro kopi af den unge Kaptajn Kirk i J.J. Abrams’ fænomenale Star Trek, og skillelinjen mellem de to films fortællinger er også hårfin. Men selvom Battleship er et sammensurium af genkendelige krydderier, er det svært at klage, når ingredienserne er så veldoserede og tilfredsstillende, og når mængden af overflødigt fedt næsten er lig nul. Og så har Battleship samtidigt den helt rette kvantitet af et pulver, som Hollywood for ofte lader stå i skabet: Selvironi.

Michael Bays Transformers-film nævnes med store bogstaver på Battleship-plakaten, idet Hasbro også finansierede Bays bombastiske blockbuster, men Bergs film er banelængder bedre – især på humorfronten. Hvor Bay forguder slap slapstick, hysteriske fjolser og gakkede accenter, er Bergs humor langt mere raffineret. Selvironien gør især indtryk, da en af heltene gravalvorligt siger: "Lad os se, om vi ikke kan sikre verden endnu en dag". I Transformers var den replik blevet leveret som et altoverdøvende skrål til tonerne af overgearet orkestermusik (fluks efterfulgt af utilsigtet latter), men her klippes der øjeblikkeligt til en forundret tilhører, som bemærker: "Hvem i alverden taler sådan?"

Filmens selvironiske tone er fuldkommen afvæbnende og en enorm force. Selv da den sidste akt begynder at svælge i pladderpatriotisk vås, bevarer filmen sit glimt i øjet, og med én fabelagtig oneliner genvinder Berg vores gunst og lægger fornemt op til et brag af en finale. Samtidigt er Berg gudskelov ikke bange for at være uforudsigelig eller brutal – hovedpersoner lader livet undervejs, og Bergs karakteristiske brug af håndholdt kamera indgyder en uventet, men velkommen realisme. Berg mestrer den svære kunst at skabe følelsen af, at karaktererne vitterligt er i fare, og således højnes spændingsniveauet dramatisk.

Ligesom i flere af de allerbedste actionfilm er plottet blot et springbræt for et mægtigt miskmask af spektakulær action (med lydeffekter og CGI i særklasse), pragtfulde punchlines (popstjernen Rihanna leverer endda den bedste af slagsen med manér) og muntert samspil mellem charmerende karakterer, og Battleship har det hele i spandevis. Canadiske Kitsch oser af karisma, Liam Neeson er i topform i en mindre birolle, og de unge skuespillere har en fornem kemi – måske fordi flere af dem tidligere har samarbejdet med hinanden og Berg på den fremragende tv-serie Friday Night Lights. Uden at give slip på speederen får Berg fornemt introduceret de elskværdige matroser, så vi når at falde for dem, før rumvæsnerne angriber, og rendyrket action stryger til tops på filmmagernes dagsorden, uden at karaktererne nogensinde fortrænges. Hvor er det herligt at blive mødt med en mainstreamfilm, der vægter mennesker højere end pixels.

Hånden på hjertet: Jeg havde ikke forventet meget fra Sænke slagskibe: The Movie. En film baseret på et brætspil? Med sangere og modeller i flere af de bærende hovedroller? Det lugtede ærlig talt langt væk af en kynisk og kommerciel stiløvelse. Men da rulleteksterne rundede af, og lyset gik op i biografsalen, gik der flere minutter, før jeg omsider fik tørret smilet af ansigtet. Battleship er bogstaveligt talt en af nyere Hollywood-histories største positive overraskelser.

Anmeldelsen bringes i samarbejde med Filmz.dk

(- af LB)

Der er lagt en god del bonusmateriale på Blu-ray'en. Vi får en ufærdig alternativ slutning præsenteret af instruktør Peter Berg, en tur på The USS Missouri og nogle forskellige featuretter. De dækker alt fra spillet over skuespillerne & instruktøren til hvordan filmen blev optaget, inklusive det visuelle arbejde. De er ganske underholdende og en rigtig fin forlængelse af filmen.