Anmeldelsesdato:31-08-2012
Josh HutchersonPeeta Mellark
Woody HarrelsonHaymitch Abernathy
Elizabeth BanksEffie Trinket
Donald SutherlandPresident Snow
Lenny KravitzCinna

Hvor er ilden?

At filmatisere et litterært værk er én ting, at filmatisere et fænomen er noget andet, for selv om Suzanne Collins teen-trilogi om fremtidsnationen Panem ikke er en af de mest omtalte bøger herhjemme, har især den første i serien været en sensation i hjemlandet USA. Opgaven med at overføre den til det store lærred er faldet i hænderne på Gary Ross, der har stået bag Pleasantville og Seabiscuit, men trods hans evner som filmskaber har han ikke formået at lave et filmfænomen.
Historien foregår nogle århundreder ude i fremtiden efter først naturen og sidenhen folket har smadret hvad der engang var Nordamerika. Tilbage er en nation inddelt i 12 distrikter omkring landets ledelse, samlet et vulgært og dekadent sted kaldet Capitol, hvor folk hverken arbejder, sulter eller væmmes ved tanken om de årlige lege kaldet The Hunger Games, der kører på 74. år. Det er her vores unge ofre hvert år bringes til for at træne og blive fremvist inden de slagtes af hinanden (i en stor arena), så de få og de heldige kan more sig, mens resten af landets 99% lider.

Den der overlever
Det er ikke svært at tro på Collins’ dystre univers med den forkvaklede magtfordeling, men i første del af trilogien handler det mere om præsentationen af personen, der skal sætte en stopper for uretfærdighederne, for denne slags fortællinger om de onde store og de stakkels små, skal have en helt. I dette tilfældige en viljestærk 16-årig pige, der ikke er interesseret i at spille nogens spil. Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence), der inden hun var fyldt 12 år, begyndte at brødføde sin katatoniske mor og sultne lillesøster efter farens død i en mineulykke. Katniss har ikke tid til at pleje forhold, hun er ligeglad med hvad andre synes om hende, og da den eneste person hun elsker, lillesøsteren Primrose, bliver udvalgt til at gå i døden for sit distrikt, tager hun hendes plads. Selv tror hun ikke, hun har en chance. Der er 24 deltagere: Hvert distrikt skal sende en pige og dreng – i aldersgruppen 12 til 18 af sted for at dyste til døden. Vinderen får et liv med goder, mens resten af befolkningen tvinges til at se med på tv. Nogle af de mere forkælede distrikter er tilmed kendt for at træne deres ungdom, så de har bedre chancer, men fordelen er ikke hendes, er hun overbevist om.

Det vigtige håb
Hvor Katniss i bogen var vores perspektiv og hendes tanker vores instruktioner, må man på film nøjes med det ydre. Væk er derfor de morsomme selvudslettede bemærkninger fra Katniss, der er uden selvtillid. Tilbage har vi bare en mut pige isoleret i en situation hun afskyr, for drengen hun skal deltage i The Hunger Games med (og muligvis slå ihjel) er bagerens søn, Peeta Mellark (Josh Hutcherson), der hvis man ikke har læst bøgerne er en sød dreng med et crush på hende. Hvis man har, vil man vide at Katniss kun er i live på grund af Peeta, der fire år tidligere fik tæsk for at give hende brød – og endnu vigtigere håb.
Budskabet om håb har medforfatter og instruktør Gary Ross heldigvis bevaret, og sågar givet os en ekstra scene med. Legenes producer, Gamemaker Seneca Crane (Wes Bentley) og Panem-præsident Coriolanus Snow (Donald Sutherland) debatterer "gnisten" Katniss og skaber hermed lidt dybde i The Hunger Games, der er rimelig tro mod ophavets struktur.

Fra dybe sår til små skrammer
Romanen er nemlig ikke kun en beretning om menneskets manglende respekt overfor hinanden eller en skræmmefortælling om hvor galt det kan gå, men lige så meget en teenageskildring om fremmede følelser, angst, vrede og trodsighed. Katniss har både et toptunet jagt-talent og et solidt overlevelsesinstinkt. Hun er stædig og hun er stolt, og alt det, der gør bogen til et saftigt bekendtskab med blodrige kampe og intime øjeblikke med Peeta, bliver vi frarøvet i filmen. Trods 143 minutter er der ikke blevet gjort plads til den nådesløse brutalitet i skildringen af at befinde sig i en kunstig skov, dehydreret, sulten, bange, hårdt såret omgivet af kameraer vel vidende at ens familie følger én, mens man kæmper for at overleve. I filmen virker det mest som en velpoleret skovtur, og de dødbringende sår er blot små skrammer. Man mærker ikke den knugende fornemmelse af, hvad der egentlig er på højkant.

Blød begyndelse
Kedeligt bliver det heldigvis aldrig. Ross & Co. har lagt en del kræfter i lave et visuelt tilfredsstillende værk og har specielt skabt et troværdigt Capitol – inklusiv kontrolrummet, hvorfra legene styres – med alle dets hysterisk farverige indbyggere, og selv om populationen i distrikt 12 mere ligner fattige bønder end fejlernærede minefolk kan vi også nemt hoppe med på den vogn. Katniss er fortsat en spændende person, som vi føler for og med. At hendes offer i arenaen for at redde sin "allierede" ikke fremstår helt så stærkt (for ikke at sige blodfattigt), kan accepteres fordi Ross har satset på flowet i fortællingen. Man kan ikke have lange scener med alt for megen venten, for meget manipuleret kysseri og for meget vold, da film er billeder som er voldsommere end ord. Ærgerligt at The Hunger Games er blevet lidt for renskuret, men filmen underholder alligevel med sit ekstreme persongalleri og sin nydelige opbygning af en forskruet verden, der bør og skal væltes. Forhåbentlig får skaberne af Catching Fire (bog 2) mulighed for at tænde en lidt vildere ild mellem Katniss og folkene omkring hende, for traumerne og kampene bliver kun værre endnu.

Sandelig om vi ikke får en hel ekstra skive med ekstramateriale. Og det er lækkert lavet, om end forfatteren bag det hele, Suzanne Collins, ikke er med, til trods for at den første featurette "Game Maker: Suzanne Collins and The Hunger Games Phenomenon" er centreret omkring hende!

Men det går alt sammen, især indslaget "The World is Watching: Making The Hunger Games", som med over en times materiale får dækket næsten alle aspekterne med at lave filmen. Ikke at de små featuretter om Donald Sutherlands indflydelse på rollen som President Snow, eller interviewet mellem filmkritiker Elvis Mitchell og instruktør Gary Ross er uinteressante, men resten af bonuslækkerierne virker nærmest overflødige efter den omfattende Making Of-delikatesse.

I alt 162 minutter – og så behøver vi ikke sige mere end: MUST SEE!

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5