Anmeldelsesdato:12-09-2012
Marie Søderbergdk. Audrey
Anette Støvelbækdk. Teds mor
Vigga Brodk. Grammy Norma
Per Pallesendk. Lorax
Alexandre Villaumedk. O'Hare

Udvidet og udvandet

I Hollywood er der opstået en særlig forkærlighed for at forvandle den amerikanske børnebogsforfatter Dr. Seuss’ lette og veloplagte historier til enorme blockbusterproduktioner. Det giver god mening, når man tænker på, at Dr. Seuss er et fast indslag i amerikanske børnehjem, hvor hans rim og små moralske fortællinger kan ses som en fætter til vores egen Halfdan Rasmussen – men ganske som Halfdan Rasmussens finurlige universer ville blive vredet helt ud af form, hvis de skulle strækkes til spillefilmslængde, så døjer Dr. Seuss’ historier også voldsomt under, at det, der tager 10 minutter at læse, nu skal vare 90 minutter at se.

Således også i den ellers mørke og dystre The Lorax, hvor vi i bogen møder en dreng, der besøger eneboeren The Once-ler, der bor midt i et øde landskab. The Once-ler kan berette om, hvordan landskabet plejede at være frugtbart og myldrende af liv, men hans egen grådighed fik ham til at fælde alle træerne og jage dyrene bort på trods af de advarende ord fra 'træernes stemme' – den lille orange Yoda-agtige Lorax.

Dette er stadig grundstammen i historien, men for at få nok fyld på universet til at bære en hel film, så har det primært franske animationshold lagt en ekstra fortælling på, om drengen Teds verden – den kunstige plasticby Thneedville, hvor mogulen O'Hare holder befolkningen i et jerngreb. Alle i byen er glade og lykkelige over, at de ikke udsættes for den fæle natur og alt indenfor den store jernmur er kunstigt og mekanisk. Planterne kan pustes op, dyrene skal blot smøres med lidt olie – og kun den gamle bedstemor kan huske, hvordan det var, dengang der var træer til.

Ted er lidt forgabt i pigen Audrey, en flower-power-pige som af uransagelige årsager længes efter de træer, som hun aldrig har set. Da hun proklamerer, at hun vil gifte sig med den første, som giver hende et træ, kaster Ted sig ud på en farlig rejse ud af byen med retning mod Once-leren. Her får han i flere omgange fortalt Once-lerens historie, mens situationen for ham selv tilspidses ganske gevaldigt, da den lille O'Hare finder ud af, at hans profitable forretning med at sælge frisk luft på flasker til Thneedvilles befolkning er ved at blive undermineret af en træelskende unge.

Der er med andre ord nok at se til i de forskellige handlingsspor, og den egentlige moralske aspekt i fortællingen om at passe på naturen og ikke mindst huske at tæmme den menneskelige grådighed drukner i kulørt animation og storladne sangnumre. Man har måske vurderet forlægget for dystert til at stå alene, men det virker som en hård beslutning at tone forfatterens intentioner så langt ned. Udvidelsen af drengen Teds historie giver masser af effektive jagtscener, hvor 3D-animationen rigtig kan folde sig ud, og man er bestemt fornuftigt underholdt undervejs i den teknisk absolut kompetente film. Desværre trækker det ned, når man på den måde ser stort på et forlægs egentlige intention – og vi savner stadig at finde den helt rette formel til at omsætte Dr. Seuss’ små moralske fortællinger til det store lærred.

(- af LB)

Det er virkelig en pose blandede bolsjer man får som ekstramateriale med Blu-ray’en. Det er især fedt at se, at der er taget hensyn til de små med sjove indslag som minifilm, spil, syng-med-sange og tegneundervisning (sidstnævnte finder man i featuretten "Ekspedition til Truffula-dalen"), uden at de klassiske indslag, som making of-featuretten "Suess til skærmen", bliver glemt.
Der er tilmed gjort plads til et kommentarspor, indtalt af de to instruktører Chris Renaud og Kyle Balda, som bestemt er et lyt værd.

Hvem har instrueret den ubetalelige 'mockumentary' This is Spinal Tap?