Marta Holm Peschcke-KøedtDonna
Nanna KoppelRianne
Bjarne HenriksenFlejnert
Claus Riis ØstergaardSøren
Keld HeickKeld Heick

Hemmeligheder og løgne

Hvem siger at børne- eller ungdomsfilm ikke kan handle om eksistentielle emner? Hvis man eksempelvis først har set Louis Malles Vi ses igen, René Cléments Forbudte Lege eller Ken Loachs Kes vil man ikke kunne afsværge filmkunstens enestående evne til at indkapsle én af de vigtigste perioder i et menneskes liv: Den tidlige ungdom hvor verden endnu står i brand, og hvor alt kan ske! Danske børne- og ungdomsfilm er kendt verden over for deres fintfølende og filosofiske behandling af barndommens og ungdommens glæder og sorger. Det er denne fine tradition instruktøren Morten Køhlert forsøger at forfølge i filmen Hemmeligheden. Køhlert har allerede instrueret den vellykkede 1800-tals periodefilm Ulvepigen Tinke, og i hans seneste film Hemmeligheden er rammen for historien vores højteknologiske tidsalder med generende mobiltelefoner og ligegyldige Facebook-opdateringer.

Døden klæ'r hende
Hemmeligheden har en ganske simpel handling. De tre søskende Donna (Marta Holm Peschcke-Køedt) på 16 år, Rianne (Nanna Koppel) på 14 år og Plet (Igor Svideniouk Egholm) på 11 år bor sammen med deres mor på et idyllisk husmandssted i en kirsebærplantage. En dag finder de deres mor liggende død på køkkengulvet. Børnene beslutter sig for at lægge hende i spisekammeraet og at holde det hemmeligt af frygt for at blive placeret på et ungdomshjem eller henvist til en plejefamilie. Deres pagt viser sig dog svær at holde, da både naboen Flejnert (Bjarne Henriksen) og eksmanden Søren (Claus Riis Østergaard) konstant ånder dem i nakken. Børnene kommer hurtigt i pengenød og må tage arbejde i et bageri og et supermarked. Samtidig løftes sløret langsomt for morens ombruste og kærlighedsfyldte liv som dansktopsanger, kirsebæravler og hjemmegående husmor. Desuden viser det sig, at fortiden ikke helt er, hvad den giver sig ud for.

På sporet af handlingen
Det er altid kærkomment, når en instruktør vover sig ud i at skildre en vigtig problemstilling som døden og dens følger, og hvordan fortiden indvirker på nutiden. Morten Køhlerts Hemmeligheden skiller sig åbenlyst ud i forhold til de mange tandløse og tuttenuttede børne- og ungdomsfilm, der hvert år ser dagens lys. Filmen er overordnet set god, men dens største akilleshæl er dens manglende evne til at fremtvinge en naturlig fremadskridende handling. Det virker i flere scener som om, at instruktøren har kæmpet med at drive handlingen frem eller videreudbygge konflikterne. Det er derfor ikke overraskende, at der visuelt spilles meget på hændelser i fortiden, selvom denne i flere scener sagtens kunne udelades. Filmen skal dog krediteres for sit emnevalg samt det realistiske og overbevisende skuespil, som søskende-trioen leverer, hvorimod de mandlige karakterer leverer meget jævne præstationer. Det er en skam, at filmen har haft svært ved at få distributionsstøtte, og derfor vises den kun tre gange i biografen under den aktuelle Buster-festival, så lad os håbe på, at publikum valfarter til biografen, så Morten Køhlert i sin næste film kan sørge for, at danske børne- og ungdomsfilm stadig holder et højt internationalt niveau.