CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Amour

Produktionsland:
Østrig, Frankrig, Tyskland

Produktionsår:
2012

Manuskript:
Michael Haneke

Producere:
Margaret Ménégoz

Fotograf:
Darius Khondji

Klipper:
Nadine Muse
Monika Willi

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(10 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
24-05-09:
Michael Haneke vinder i Cannes
 
Anmeldelser:
29-03-18:
Happy End
14-01-10:
Det hvide bånd
23-09-08:
Funny Games
29-10-06:
Skjult
18-07-06:
Ulvetider
25-10-05:
I Heart Huckabees
11-08-03:
8 kvinder
25-11-02:
Pianisten
 

Læs også...
I temaet Oscar 2013:
 
Silver Linings Playbook
Argo
Les Misérables
Oscar-vinderne 2013
Zero Dark Thirty
Vilde Rolf
Lincoln
The Master
Django Unchained
Oscar-nomineringerne 2013
Hushpuppy
Life of Pi
Hobbitten: En uventet rejse
Argo
Skyfall

Amour

Anmeldt af:Niels Roe
Genre:Drama
Varighed:127 minutter
Instruktør:Michael Haneke
 
Premieredato:20-12-2012
Medvirkende:Som:
Jean-Louis TrintignantGeorges
Emmanuelle RivaAnne
Isabelle HuppertEva
Alexandre TharaudAlexandre
William ShimellGeoff

Ved vejs ende
 
Vinden hiver let i gardinet, og lyset glider henover gulvet. Reolerne er fyldt med bøger og musik. Væggene er prydet med malerier og familiefotografier. Disse er alle små og koncentrerede stemningstableauer fra en stilfuld lejlighed i et ukendt arrondissement i Paris. Lejligheden tilhører det aldrende ægtepar Anne (Emmanuelle Riva) og George (Jean-Louis Trintignant), der begge er pensionerede musiklærere og med et langt fælles liv bag sig, hvilket deres lejlighed bærer tydeligt præg af. Nu lever de et stilfærdigt og tilbagetrukket liv kun afbrudt af koncerter, daglige gøremål, besøg af gamle elever og deres vægelsindede datter Eva (Isabelle Huppert). Det er ikke tilfældigt, at titlen på dette kammerspilsdrama, der vandt Guldpalmen i Cannes i år, er Amour. Filmen handler nemlig om kærligheden mellem to mennesker – eller rettere den dybfølte kærlighed, der står i skærende kontrast til den overfladiske forelskelse. Til gengæld er det overraskende, at det er den østrigske instruktør Michael Haneke, der har instrueret filmen. Haneke er ikke ligefrem kendt for lavmælte film om alderdommens deroute, men derimod for at hudflette den vestlige kultur i både moderne og historiske film.


Copyright:
Camera Film
Kærlighedsbåndet
På den ene side handler Amour ikke om særligt meget, og på den anden side handler den om selve den menneskelige eksistens. Filmen følger et relativt begivenhedsløst forløb i to menneskers lavtempo tilværelse, hvor Anne udsættes for et slagtilfælde, hvilket gør hende lam i højre side af kroppen. Tilskueren er vidne til, hvordan Annes lammelse forværres, og hvordan hun hensynker og til sidst ligger livløs i deres seng. Der er ganske sparsomt med dialog i filmen, og det hele foregår mestendels i deres herskabslejlighed, hvor de udfører daglige ritualer. Det er måske heller ikke i det talte sprog, at filmens essens skal findes. Det er nærmere i blikkene, hentydningerne, gerningerne og folderne i deres rynker. Det kærlighedsbånd, Anne og George har formet over et langt liv, ses faktisk i måden, Amour er fotograferet på. Filmen følger deres stille liv i lange, rolige og skarpe indstillinger, som var de friser på livets enkle og ophøjede øjeblikke. Langsomt nedbrydes Anne både fysisk og psykisk, og George må stå for madning og bleskifte. Anne stritter dog imod, og George ender på et tidspunkt med at slå hende. Annes afstraffelse står dog ikke mål med den skyld, som George påfører sig selv.

Livet er smukt
I rollerne som Anne og George har Michael Haneke valgt to nærmest guddommelige skuespillere fra filmhistorien. Der er henholdsvis tale om Jean-Louis Trintignant fra Eric Rohmers Min nat hos Maud og Emmanuelle Riva fra Alain ResnaisHiroshima, min elskede. Gennem deres skuespil gestalter de et eminent portræt af to dannede og elskende mennesker, der modsat deres lettere forvirrede datter, har oplevet den dybe forbundethed og livsopfyldelse, som kærligheden fører med sig. Det er intet mindre end hjertegribende både at opleve deres nøgterne og nænsomme sameksistens, men også deres erkendelse af livets ophør samt deres oplevelse af erindringens dybtforgrende tråde, der trækker i dem begge. Anne kigger på et tidspunkt i et album med noprede familiebilleder og udbryder: "C’est belle, la vie." Det er netop filmens budskab at bag den sorg og tragedie, der har ramt dem begge, findes et langt liv med stærke og sjælfulde øjeblikke. Desuden bekræfter filmen, at det netop er gennem den kontinuitet og samhørighed, man indgår med et andet menneske i både kærlighed og venskab, at selve livets skønhed og mening for alvor indtræffer.


Copyright:
Camera Film
Livets dissonans
Michael Haneke har tidligere instrueret dystre og foruroligende film som Funny Games, Pianisten, Skjult og Det hvide bånd. Tematisk har Haneke kortlagt menneskets ondskab, skildret borgerskabets perversioner, loddet storbymenneskets paranoia og afdækket landsbysamfundets skyld. I Amour er det nogle helt andre tangenter, der spilles på. Filmen er et mesterligt kammerspil om alderdommens deroute, sprogets forsvinding, kroppens nedbrydning og sindets invalidering. Samtidig er den en usentimental beretning om livslang kærlighed, godhed og menneskelighed.
Amour er et mageløst studie i skuespillets og handlingens mindste bemærkninger og antydninger. Det er nærliggende, at den dissonans, der sniger sig ind i Anne og Georges ellers harmoniske og stabile liv, måske ikke er et udtryk for dødens snarlige komme, men nærmere står som et relief over vores egen kultur, hvor det til tider virker som, at vi både har glemt de mest essentielle værdier og ikke formår at indgå i et meningsfyldt forhold til andre mennesker, hvilket datteren Eva faktisk eksemplificerer. Amour er intet mindre end årets filmbegivenhed midt i vores selviske og forhastede liv.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Hereditary28/6
Far til fire i solen28/6
Huset ved havet28/6
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
Flere bio-anmeldelser
 
Molly's Game6/7
Black Panther2/7
Den skjulte tråd29/6
Coco22/6
De originale21/6
Darkest Hour14/6
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Roderick Jaynes er krediteret som klipper på intet mindre end 5 af Coen-brødrenes film. Men hvem er han?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google