Mette HornMor
Anders NyborgFar
Lars BomSteen Kold
Michelle Bjørn-AndersenMarianne
Anders HoveMogens

På egne ben i Brønshøj

Det går lystigt for sig i dette sidste kapitel i sagaen om Max og hans max pinlige mor, som nu skal til at indse, at Max ikke længere er hendes lille dreng, som kan komme med på højskoleophold. Nu har han haft sidste skoledag og skal til at finde ud af, hvad han vil med sit liv. Han kærester med nabopigen Ester, som er træt af bare at være den pæne klaverpige og datter af evigt succesrige Steen Cold, men da Max falder for en spændende storbypige, der skal en tur på Roskilde Festival, så bliver det pludselig hans nye mål for livet – at slippe ud af moderens omklamrende bekymringer og realisere sig selv i Roskilde.

Instruktøren Lotte Svendsen lader fornemt filmen følge målgruppens opvækst, og derfor fremstår denne tredje og sidste Max-film også mere voksen og mindre konstrueret end de to første. Samspillet mellem Samuel Heller-Seiffert som Max og skønne Mette Horn som den forfjumskede mor bliver bedre og bedre, og i denne ombæring får de lov at give kampen om den mandlige overlevelse i et kvindeunivers fuld knald. Max må flygte fra de brønshøjske ligusterhække og finde trøst i faderens lækre storbylejlighed, men det er Roskilde og livet som selvstændig der trækker.

Det er Mette Horn, der er attraktionen i Lotte Svendsens Max-univers. Selve historien om en teenageknægt, der skal lære sin mor, at han godt kan stå på egne ben er fint realiseret og glimrende fortalt, men det er cirkusklovnen i Horns skikkelse, der er filmens clou. I denne ombæring kurtiseres hun af Lars Mikkelsens støvede bibliotekar i sin jagt på den sande forhistorie om slægtens manglende bedrifter.
Sine steder falder filmen tilbage i lidt for tydelig og manieret dansk folkekomik, men generelt rammer Max Pinlig 3 – på Roskilde ganske godt plet og for de faste tilhængere af det lidt skæve, fjollede og samtidig genkendelige univers er det en absolut værdig afsked med Max, mens han tager skridtet ud af barndommen og sætter kursen mod et liv udenfor filmens verden.

Hvilken skuespiller har ikke spillet en blind person?