Anmeldelsesdato:04-09-2012
Alex RussellMatt Garetty
Michael B. JordanSteve Montgomery
Michael KellyRichard Detmer
Ashley HinshawCasey Letter
Bo PetersenKaren Detmer

Helte og skurke

Efter en kort opblomstring efter The Blair Witch Project har film baseret på fundne hjemmeoptagelser fået en tiltrængt pause, men Cloverfields kløgtige brug af konceptet ser ud til at have vækket en helt ny generation af filmskabere til live. Tidligere i år så vi partyfilmen Project X baseret på konceptet, og nu er det superheltegenren, der får sin egen "se hvad vi selv har optaget"-film. Chronicle er et absolut interessant og overraskende bud på en superheltehistorie, som tager fat i det ofte centrale spørgsmål for den slags historier – hvad er det, der former en helt eller en skurk?

Fox Film
Instrueret af debuterende Josh Trank, som kun er midt i 20’erne, er Chronicle forbløffende bevidst om sine virkemidler. Vi følger Andrew, som er begyndt at filme sit eget liv. Han er en outsider i skolen og har trukket sig tilbage i sit eget liv med en dødssyg mor og en far fordrukken af både sorg og alkohol. Klassisk social-realistisk materiale, men det tror man nu alligevel ikke på, at vi skal bevidne i en amerikansk underholdningsproduktion, og snart viser filmen sine sande intentioner. Til en fest, hvor Andrew filmer i stedet for at deltage, bliver han hentet af hans fætter Matt og skolens populære Steve, fordi de har fundet et hul i jorden, hvorfra der kommer en sær lyd. Andrew har jo kameraet, så han skal bevidne fundet. De kravler ned, noget sker – og så er de tre bundet sammen af en særlig hemmelighed.

De har nemlig fået superkræfter af telekinetisk tilsnit, og Chronicle følger herfra, hvordan de tre langsomt vænner sig til deres nye evner, diskuterer anvendelse og etik og langsomt træner dem op fra at kunne flytte legoklodser til at kunne flytte stort set alt omkring dem selv. Hele tiden filmes begivenhederne af Andrew, som dog også finder evnen til at styre et kamera uden selv at skulle røre det – og det giver unægtelig filmen et visuelt frirum til ikke kun at præsentere sig selv som set gennem en af hovedpersonernes øjne.

Fox Film
Handlingen udvikler sig dramatisk, for uafvendeligt spejler de tre drenges personligheder sig i den måde, de anvender deres superkræfter på. Destruktivt og konstruktivt, med måde eller hæmningsløst. Det er klassisk coming of age-historie, undermålerens gennembrud – alle de arketypiske amerikanske ungdomsfortællinger i nye rammer og formidlet storladent og tilsyneladende uden begrænsninger af en instruktør med klar visuel sans og en dejlig opfindsomhed. En gedigen anbefaling, hvis man gerne vil se en superheltehistorie med lidt mere kant end den klassiske Marvel-produktion – og i øvrigt med en fornem og intens præstation af unge Dane DeHaan i hovedrollen som Andrew. Hold øje med ham, han ikke bare ligner en ung Leonardo DiCaprio, men har også noget af dennes intensitet og troværdighed i spillet.

(- af LB)

Pre-viz viser sig at være et temmelig langt indslag. Præcis som det lyder er det en visuel præsentation af filmen. Dvs. computeranimerede sekvenser af filmens mere actionmættede scener. Sjov at se. Lige som kamera-testen med nogle 'fremmede' skuespillere, men heller ikke det holder i så mange minutter.
Endelig bare filmens trailer og en web-adresse til hvor man kan købe filmens soundtrack.