Anmeldelsesdato:10-10-2012
Chris HemsworthThe Huntsman
Charlize TheronRavenna
Sam ClaflinWilliam
Sam SpruellFinn
Ian McShaneBeith

Teenage Eventyr Action

Hollywood har det med at lave dobbeltfilm. I år er der tale om to udgaver af eventyret om Snehvide, og hvor mange af de tidligere dobbeltfilm har lignet eller mindet lidt om hinanden, kunne disse to ikke være mere forskellige. Lille spejl på væggen der var fjollet, lyserød og klart henvendt til de yngre børn (piger), hvorimod Snow White and the Huntsman demonstrativt er seriøs, dyster og tydeligvis lavet til et ældre publikum – og både piger og drenge kan være med.

Beskidt men renhjertet
Kristen Stewart træder ikke langt ud af rollen som Bella Swan. Hun er stadig følsomt sammenbidt, men er i det mindste i stand til at handle i denne film, for Snow er en sejlivet ung dame. Hun mister som barn først sin mor og kort tid efter sin far, bliver smidt op i det nordlige tårn i slottet, hvor der ikke er specielt godt isoleret, og alligevel mister hun ikke sit gode humør og venlige natur. Det gør nemlig ingenting at ens tøj er snavset, så længe hjertet er rent, og derfor er hun en trussel mod sin stedmoder. Her er der altså ikke tale om symmetrisk ansigtskomposition og høje kindben. Det er på den indre skønhed at Snehvide sparker røv. Så meget, at hun formår at flygte (fra tårnet og ud i en svært syret skov), får overtalt sin forfølger – titlens The Huntsman – til at skifte til hendes side, nedstirret en gal trold og charmeret hele otte dværge + diverse magiske væsener til at hjælpe hende. Første del er at finde sin fars gamle krigskammerat og næste del med hans hjælp at få fjernet den onde dronning fra tronen.

Det ser godt ud!
Charlize Theron er den onde dronning – nu med navnet Ravenna – mere giftig og ambitiøs end nogensinde. For hun har også haft en hård barndom, men er blevet bitter. Gammel og bitter, og hendes mors sidste ord har sat dybe ar på hendes sjæl, og ungdom og skønhed er derfor hendes våben mod den store onde verden generelt og mænd i særdeleshed. Seneste mand i rækken var Snows far, der holdt lige indtil hans bryllupsnat med Ravenna, og så fik hun også ordnet ham. Ikke at Snow White and the Huntsman er en særlig dyb film, men den har klare budskaber om skønhed og godhed. Og at suge livskraft ud af unge (og kønne) piger eller frivilligt at hærge sit ansigt for at undgå at blive udsuget er voldsomme udstillinger, vi ikke tidligere har set i Snehvide-sammenhæng, men det er kærkomment og det virker.
Action-dramaet byder faktisk på rigtig mange lækkerier – ikke kun Chris Hemsworth som jægeren og Sam Claflin som Snows barndomsven William – men også fantasifulde kulisser, smukt kameraarbejde og musik og forførende flotte kostumer fra Colleen Atwood. Og fordi universet er så gennemført tilgiver man også at tempoet hopper og dropper lidt fra det spændende til det langtrukne.

Død vs. Liv
Snow White and the Huntsman er på alle de rigtige måder et eventyrligt bud på en gedigen actionfilm for piger og drenge af alle aldre. Den holder sig tættere op af Brødrene Grimms fortolkning end tidligere udgaver – fx. dronnings hang til indtagelse af indvolde og hendes 'besøg' i skoven og det fatale møde med Snow – men den reducerer heller ikke ynglingen til blot at ligge i en glaskiste og vente på prinsen. Der er nærmest ingen romantik med i processen, og heldigvis for det, for her er det kampen mellem det gode og det onde, der udgør filmen. Og selvom Charlize Theron fylder meget i sine fabelagtige kjoler og vanvittige opførsel har vi næsten ondt af dronningen, der aldrig har været et mere sørgeligt væsen. Hvorimod Snehvide aldrig har været mere selvstændig. Hvor ville jeg ønske, at det var denne version, jeg havde fået serveret som barn!

Der er både kommentarspor, spændende featuretter og en forlænget version (ekstra fire minutter) på Blu-ray’en. Hvilken gaveregn.

Featuretterne omfatter de centrale figurer: Snow White, dronningen, jægeren og dværgene, så vel som mere overordnede vinkler som at genskabe eventyret og brugen af den tekniske magi. I alt finder man syv seriøse featuretter, alle en slags making of og alle værd at bruge tid på. Ekstramaterialets virkelige bonus!

Yderligere kommer vi bogstaveligt talt bag kameraet med indslaget "Around the Kingdom: 360° set tour". En lille panorama tur over fem af de store kulisser, men lige som kommentarsporet – med instruktør, klipper og det visuelle overhoved – fremstår det knapt så vedkommende.

The Square23/11

Hvad handler Surf's Up om?