Anmeldelsesdato:12-10-2012
Björn KjellmanAnders Schyman
Leif AndréeSpiken
Kajsa ErnstBerit Hamrin
Erik JohanssonPatrik Nilsson
Felix EngströmQ

Karikeret femi-krimi

Liza Marklunds populære krimier har sammen med deres skandinaviske kolleger solgt i hobetal og er flot repræsenteret på danskernes bogreoler, men i filmform, hvor essensen i historien ikke længere kan skjule sig under det fermt leverede, men også uopfindsomme og utroværdige plot, skinner den insisterende fokus på kvindernes almagt så tydeligt igennem, at det bliver karikeret. Det, der helt sikkert er tænkt som en hyldest til kvindekønnets styrker, ender med at blive en karikatur.

Vi er ellers gode til krimier i Skandinavien, og især vores svenske naboer demonstrerer gang på gang talent i den lidt kuldslåede, nordiske genre, hvor mordene er brutale og opklaringsarbejdet en lang og sur pligt. I Nobels testamente går det anderledes internationalt for sig med amerikansk lejemorder, som slår til ved den årlige Nobelprisuddeling, hvor en kontroversiel israelsk forsker såres og den kvindelige formand for priskomitéen dør. Et mislykket attentat på en forkæmper for stamcelleforskning – eller et vellykket snigmord maskeret som noget andet?

Til stede i salen er vores hovedperson – kriminalreporteren Annika Bengtzon – som umiddelbart efter får mundkurv på af politiet. Det piner hende naturligvis at se redaktionen derhjemme køre løs om islamiske terrorceller, når hun nu selv så, at morderen var en kvinde med gule øjne, men den snarrådige Annika finder en måde at arbejde med sagen på, selv om hun ydmygende bliver sendt i tjeneste på kultur- og underholdningsredaktionen.

Selve krimiplottet er utroværdigt og grumt konstrueret, men værst er næsten den demonstrative markedsføring af mændene som nogle inkompetente skvatmikler, der enten forsvarer den krukkede nabokvinde i pels og hendes uopdragne søn (Annikas mand), ikke formår at kæmpe for retfærdigheden (hendes redaktør) eller slet og ret ikke kan tåle at tabe til en kvinde (alle de skurke, som vi ikke nævner her). Kvinderne til gengæld forsvarer deres børn i børnehaven, retfærdigheden i pressen og kan sågar også myrde. De er aktivt handlende, mens mændene er passive eller ondskabsfulde.

Det er danske Peter Flinth, der har fungeret håndværksmester på en produktion, som ellers er båret af kvindehænder. Håndværket er såmænd hæderligt nok og udført i en visuel stil, der lægger sig mere op af tv-seriens effektive billedkommunikation end af egentlig biograffilm, men håndværket forrådes af en historie, der ganske enkelt ikke holder, når den flyttes fra bogform og ud i det nådesløse filmmedie, hvor motiver skal give mening og plottet skal hænge sammen, før det virker.

De tre slettede scener og tre af filmens actionscener i storyboard-form udgør ikke meget af en oplevelse. Et mere grundigt kig bag kameraet havde være at foretrække.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5