Anmeldelsesdato:17-10-2012
Lars BrygmannJesper
Georg Hvidtfeldt TreschowDaniel
Nicoline Rubow SharmaPernille
Jesper AsholtSten
Nicolas BroMorten

Jagten på en far

På markedsføringen ligner den nye danske børnefilm Fuglejagten noget, der kunne ligge i direkte forlængelse af serierne om Far til fire og Min søsters børn, men man bliver behageligt overrasket, hvis man trodser disse faresignaler og smutter en tur i biografen. For Christian Dyekjær har bevæget sig væk fra alfarvej og kigger ned i det lille, men inkarnerede ornitologiske miljø i Danmark. Vores hovedperson Viktor er skilsmissedreng og er sammen med den pjuskede og sorgramte far, mens "moderen har en krise". I virkeligheden er moderen flyttet sammen med Steen Olsen – den sejeste og mest Indiana Jones af alle i det ornitologiske miljø, hvis knægt i øvrigt slægter faren på og altid vinder børnekonkurrencerne ved de årlige sommertræf.

SF Film - Jens Juncker-Jensen
Så da vores to ensomme ulve tager til på ornitologisk sommerlejr for at far kan drikke sorgen væk i rødvin, mens sønnike begiver sig ud på den årlige Bird Race for at tage et billede af den mest sjældne fugl, så er der lagt i kakkelovnen til problemer. Fuglejagten får balanceret elementerne i sin historie ganske fint. For de yngste er det let at identificere sig med vores hovedperson, som i skikkelse af Oliver Metling Søndergaard er årets mest charmerende danske fund, og man holder virkelig med ham i hans forsøg på at få et billede af en fugl, der er mere sjælden end hvad alle de andre har fundet frem til. Samtidig oprulles langsomt alvoren i faderens manglende sorgbearbejdelse og erkendelse af, at konen har forladt ham for en anden i det ornitologiske miljø. Nederlaget og tabet står præget i Lars Brygmanns øjne i en flot præstation.

Plottet intensiveres af at faderens mantra om at være en "lone wolf" bliver udfordret. Både af tilstedeværelsen af en sludrevorn pige (uha) og senere i erkendelsen af, at Viktors konkurrent egentlig også er en ganske flink fyr. Måske findes der en anden måde at tilbringe tilværelsen på end helt alene som faderen modvilligt har valgt det. På den måde rummer Fuglejagten også sin egen lille og nænsomme dannelseshistorie om både en far og en søn, som kommer styrkede og mere selvstændige ud af weekendens strabadser. For strabadser kommer der, da først ornitologernes indbyrdes konkurrencegén kommer op i omdrejninger – og Viktor forbryder sig mod alle moralske love og regler i forsøget på at vinde. Vi holder stadig med ham – og han får også sin lærestreg, da han ser, hvor mange problemer selv en lille synd kan føre med sig.

SF Film - Jens Juncker-Jensen
Der er med andre ord en hel del mere under overfladen end hvad man umiddelbart skulle tro – og det tjener filmen til ære, at den tør udfordre sit publikum og placere handlingen i noget så ukommercielt og virkelighedsfjernt som det ornitologiske miljø. Eneste anke, udover en generel forudsigelighed, som traditionelt hører børnefilmenes univers til, er en alt for omfattende sidehistorie om en hollandsk ornitolog, der virker malplaceret og irriterende påtaget. Måske er man til sidst blevet i tvivl om filmen var sjov nok i sig selv – men dels er det slet ikke filmens primære formål (lad de andre og mindre produktioner om det) og dels lykkes den mission bestemt heller ikke med det hollandske appendiks. Det er dog en mindre indsigelse mod en film, der ellers står ganske stærkt i erindringen fordi den forener en sympatisk og velspillende hovedperson med både basal spænding i børnehøjde og mere voksne problematikker om, at snyd kan medføre problemer, og at selv forældre kan være så kede af det, at de ikke rigtig fungerer.

Der er intet ekstra på udgivelsen.