Anmeldelsesdato:22-10-2012
Scarlett JohanssonKelly Foster
Thomas Haden ChurchDuncan Mee
Angus MacFadyenPeter MacCready
Elle FanningLily Miska
Patrick FugitRobin Jones

2 timers mod

Benjamin er enkemand, far til to og mismodig klummeskriver. Efter sin kones død, trænger han desperat til at ruske op i sin tilværelse; så at sige til at finde sig et eventyr at drage ud på og derigennem hele sig selv og sin familie ovenpå hustruens død. Han finder et tilsyneladende perfekt hus ude på bøhlandet, men huset er en del af en gammel zoologisk have og ja, så har eventyret altså fundet ham. Der er bare lige ved det at sønnen, Dylan, er dybt imod at blive flyttet ud på landet, og den sørgelige rest af ansatte, der stadig er tilknyttet haven, har ikke meget tiltro til en afdanket journalist.

Fox Film
Det er små syv år siden Cameron Crowe har instrueret fiktion og er man fan af hans sårbare, kvindecentrerede måde at fortælle historier på, har det været hele ventetiden værd. We Bought a Zoo er et stort gabende hul af uforløste følelser og spirende drømme, og havde det været (de fleste) andre end Crowe selv i instruktørstolen, var der rystende stor sandsynlighed for at filmen havde druknet i sin egen svulstige sentimentalitet, åbenlyse symbolik om genopbygning og vilde håb om at finde sig selv midt i al tumulten. Når det ikke sker, og det er faktisk lykkedes Crowe at holde filmen fra det navlepillende og selvhøjtidelige Pay It Forward-terræn, skyldes det i høj grad Matt Damon, Scarlett Johansson og resten af castet, som alle er ubegribelig overbevisende, i vulgært sårbare øjeblikke såvel som i den fjollede og muntre tone, der frisker filmen op og trods alt minder os om, at det er en fortælling om en zoologisk have, der skal genopbygges og ikke et dybdepsykologisk eksperiment udi tabsfølelser.

Når det er sagt, er det dog nødvendigt at påpege, at ikke meget i filmen undgår den symbolske plage. Benjamins børn er symboler for den kamp, der foregår i hans indre. Dylan repræsenterer fortvivlelsen, og den overnuttede lille Rosie, håbet. Midt i alle følelserne kæmper Benjamin for at stå oprejst, og det er en fornøjelse at blive påmindet om Damons evner til at grine, råbe og tude samtidigt. Det er en endnu større fornøjelse at se den lutter dejlige Scarlett vandre omkring i gummistøvler og skiftevis kæmpe mod frustration over havens ringe forfatning og spirende følelser overfor havens nye ejer.

Fox Film
Resten af filmens aktører udgøres af ansatte, der er ligeså skøre og farvestrålende som dyrene, og skaber en fin baggrund for det egentlige drama, der foregår i haven: Benjamin og de to børns accept af mor Katherines død. Og mod skal der til for at kunne vise de følelsesmæssige dybder, og det er præcis hvad der kendetegner de fleste af Crowes film, og som sætter We Bought a Zoo i tæt slægtskab med især Jerry Maguire, hvor en falleret mand må rejse sig og skabe en ny fremtid og reddes – ved hjælp af en stabil og kærlig kvinde. Benjamin har et motto, der lyder at alt hvad der kræves i livet er 20 sekunders mod. Mod til at fremstå dum, til at fejle og til at gøre sig selv til grin. Men selvfølgelig også til at få succes. Crowe lader til at kunne relatere til dette for filmen er et fremragende eksempel på hvordan 2 timers mod kan fremdyrke en vitterlig klæbrig (for ikke at glemme, sand) historie og alligevel formå at stoppe den, før den kammer helt over. We Bought a Zoo lander net og akkurat på den smalle grænse mellem håbløs pinlig "inspirational tale" og overflødig komedie. Den fine balancegang er i sig selv en imponerende bedrift og må tilskrives Crowes løvehjerte.

Der er inkluderet en hjertelig positiv featurette, der egentligt handler om dyrene, lidt om deres arbejde på filmen og mest om skønne de er. Et par ord fra Cameron Crowe havde dog ikke skadet.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12