Anmeldelsesdato:26-10-2012
Julianne HoughSherrie Christian
Diego BonetaDrew Boley
Paul GiamattiPaul Gill
Russell BrandLonnie
Alec BaldwinDennis Dupree

When hair-metal was king

Rock of Ages vil med al sandsynlighed dele sit publikum – på mange forskellige måder. Der vil eksempelvis være dem, der kan huske 80’erne og dem der (af flere årsager) ikke kan. Sidstnævnte bør ikke have de store problemer med at nyde filmen for al dens dårlige smag. Men hører man til gruppen, der rent faktisk kan genkende elementerne i Rock of Ages vil man nok få lidt sværere ved at acceptere løjerne som 'historisk korrekte'. For der er er ingen der ryger i filmen, og selvom det hentydes at der er godt med sprut og damer, ser vi heller ikke skyggen af hårde stoffer. Virkelig, disse er pludselig ukendte fænomener for rockbranchen i 80’erne? Rock of Ages er egentlig ikke så meget en hyldest til de glade 80’ere og rockmusikken derfra som den er en pastiche på 80’erne. Og rock er vist så meget sagt. Men Power Ballads of Ages lyder ikke så fedt!

Svedigt soundtrack
Vi taler: Journey, Foreigner, REO Speedwagen, Joan Jett, Twisted Sisters, Extreme, Poison, Warrant, Bon Jovi og Whitesnake – og i filmens anledning er Def Leppard hoppet med på legen (efter at have sagt nej til musicalen for år tilbage) og nu kan "Rock of Ages" derfor bruges i filmen. At have nye godbidder som "Pour Some Sugar On Me" med virker også efter hensigten, for Rock of Ages påstår ikke på noget tidspunkt at være højkulturel. Faktisk har den netop samlet mange af præcis de 'langhårede popsange', der var så udskældt i 80’erne, og tværer dem med største fornøjelse ud i hovederne på sit publikum at det ville være skammeligt, hvis ikke det var fordi det var så festligt. Rock of Ages forsøger netop at postulere at 80’erne var en fest. Og vi tror næsten også på den.

Sleazy cruize
Det er altså svært underholdende at se Tom Cruise give den gas som rockidol i krise, og vores to unge hovedpersoner i front, Julianne Hough og Diego Boneta, kan både synge og se godt ud – tilmed på samme tid – men det hele forbliver overfladisk for ikke at sige karikeret. Pointen med Broadway-musicalen var netop at drive historien frem ved at bruge sangtekster fra årtiets farverige rockkollektion, men energien fra scenen overføres dårligt til lærredet og skærmen. Og vi ender i stedet med en lang og ujævn musikvideo. Sexet, når Mary J. Blige er i billedet, og komisk kikset når Alec Baldwin og Russell Brand serenader hinanden. Catherine Zeta-Jones som en symbolsk Tipper Gore (se Warning: Parental Advisory) på hævntogt mod de hæslige rockere falder også til jorden, men musikken formår – heldigvis – at overdøve det platte manuskript. Og flere af sangene er lækkert og overbevisende præsenteret. Men det er få perler på en klistret snor!

Hvor er kokain-resterne og øl-pletterne?
Det ærgerlige er naturligvis det enorme potentiale, der er gået til spilde ved at skabe en så ualmindelig ufarlig film fra et årti der var blottet for hæmninger. Det skal forestille at være Los Angeles i 1987. Året hvor "Appetite for Destruction" bliver sendt på gaden, året inden Penelope Spheeris retter fokus mod byens bands med The Decline of Western Civilization: The Metal Years, inden Metallica bryder rammerne og Nirvana ændrer reglerne. Hvad vi derimod får serveret er et tandløst lille eventyr, der mest af alt ligner en forsættelse til High School Musical, og tekster som følgende: "They say I spend my money on women and wine - But I couldn't tell you where I spent last night - I'm really sorry about the shape I'm in - I just like my fun every now and then", fortjener altså bare lidt mere saft og kraft. Hvis 80’erne virkelig var en fest, så er Rock of Ages kun en tarvelig invitation på glanspapir med lidt glitter.

Med en forlænget version, der byder på 13 ekstra minutter, siger det sig selv, at man får helt nye scener med, men så er det heller ikke mere revolutionerende at se Russell Brand overbruge ordet penis eller se Julianne Hough smide tøjet!

Featuretterne er derimod værd at bruge tid på. Indslagene "Rock of Ages: Legends of the Sunset Strip" og "The Stories We Sing" byder på røverhistorier direkte fra folkene bag festlighederne (Poisons Bret Michaels er vært på førstnævnte), og havde de bare haft indflydelse på filmen...

Ellers er der mulighed for at se hvordan filmen blev lavet med "Defining a Decade", mens man også bare kan nyde sangnumrene med featuretten "Rock of Ages: Musical Numbers", hvis ikke man gider historien.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6