Casper ChristensenTheo
Lars BrygmannBob
Ellen HillingsøMarianne
Lise KoefoedLouise
Mille LehfeldtLydia

Livslektion i Sydfrankrig

Hvis man kigger godt efter, findes der en helt særlig genre, vi kan kalde for feriefilm. Hovedpersonen tager på en rejse, slapper af og finder sig selv – og man kan mærke, at filmholdet bag har gjort det samme. Jo mere et filmhold nyder livet i fremmede omgivelser, jo mere afslappet og løs i konturerne bliver den endelige film. Det er behageligt og ofte fornøjeligt at se på – og kun sjældent rigtig tilfredsstillende.

Nordisk Film - Framegrab
Tomas Villum Jensen og Casper Christensen er gået i blandt andet Russell Crowe og Ridley Scotts fodspor og er taget til Sydfrankrig for at hygge sig med et filmprojekt, og det gør de i den grad i Player, der er løs i både koder og historie, men alligevel et ofte ret charmerende bekendtskab. Casper Christensen er pokerspiller og fidusmager, der nyder livet på en yacht på den prominente franske sydkyst, og man fornemmer, at damer og kokain flyder lige så hurtigt over bordet som jetonerne i de spil, vi aldrig ser ham spille. Han er dog ikke vores histories hovedperson, for Casper-figuren fungerer bedst som det uansvarlige side-kick, der skal være med til at modne den rigtige hovedperson. Sådan var det i Klovn: The Movie over for Frank Hvams jagt på 'far-potentiale', og sådan er det til dels også her – selv om filuren også får en dannelsesdimension på sin historie.

I centrum er i stedet Michael-Helge i Rasmus Bjergs vandkæmmede skikkelse. Skatteadvokat, pedant og på nippet til at blive partner i firmaet og gift med chefens datter. Han skal bare en hurtig tur til det frygtede Sydfrankrig for at klare en skilsmissesag mellem to hovedrige eksildanskere, og vupti, så har han tabt 10 millioner af firmaets penge og sin pengepung – og er gedigent på po-po’en i det solbeskinnede Nice.

Nordisk Film - Framegrab
Meget mod hans vilje møder han gambleren Theo, gammel værelseskammeraet fra Herlufsholm og indbegrebet af uansvarlig skatteunddragende adfærd i den korrekte Michael-Helges øjne, men strandet uden andet end det jakkesæt, han går og står i, må han flytte ind på yachten i særdeles festligt og ukontrollabelt lag. To piger og en velplaceret pony kommer til og skaber distraktion, men kostskoleånden fornægter sig ikke, og snart er de to livsmodsætninger i fuld gang med at lægge en plan for at skaffe pengene tilbage.

Strukturen i Player er så tilbagelænet, at man bør fokusere på kemien mellem skuespillerne samt de små øjeblikke, der føles improviserede og udsprunget af optagelser i godt selskab. I de scener, hvor den spinkle og vildt konstruerede handling skal drives fremad, bliver replikkerne tunge og komikken forceret – men når der bare slappes af på båden i konstellationen mellem to smukke piger, Bjergs storsvedende advokat, der er dumpet ned i den helt dybe ende af livets store svømmehal, og Casper Christensens klassiske variation over sit eget offentlige billede som uforbederlig festabe, så rummer Player faktisk flere fine øjeblikke. Ferien slutter efter overskuelige 80 minutter, hvor alle er blevet lidt klogere på livet, og som let sommerkomedie skal Players livsnydende tilgang til filmproduktion og tilværelsen generelt nok give gode point.