Nicolas BroMogens Glistrup
Jesper ChristensenDommer Bergsøe
Jacob Højlev JørgensenJurij Moskvitin
Kasper LeisnerJan Schmidt
Trine PallesenLene Glistrup

Historien om storhedsvanviddets dynamiske duo

Historien er ganske enkelt for god til ikke at blive fortalt. To umage venner, bannerførere for et opgør med det socialdemokratiske gennemsnits-Danmark og et kulørt indslag i flere årtiers konstant økonomisk optur for vores lille land. Og nu er den fantastiske historie her endelig, efter portrættet af en anden kulørt dansker – Dirch Passer – viste sig at have stor publikumstække for et par år siden.

Nordisk Film - Framegrab
Simon Spies og Mogens Glistrup kunne næsten ikke være mere forskellige, men de havde én væsentlig ting til fælles – ønsket om at skabe røre i andedammen og ændre verden. Spies med sin ekstravagante livsstil med rigelige mængder stoffer, alkohol og glædespiger og Glistrup med sin gravhunde-stædige jagt på huller i den skattelovgivning, han så heftigt ønskede at få afskaffet. De kunne bruge hinanden – og det gjorde de i et venskab på evig jagt efter storslåede, gyldne øjeblikke.

Instruktøren Christoffer Boe har efterladt sin personlige stil i kunstfilmens mere snævre univers og springer ud som mere uigenkendelig mainstream-fortæller i en i øvrigt levende og velspillende biografisk fiktionsfortælling om nøgleårene i Spies/Glistrup-venskabet – fra midt i 60’erne til efter Glistrups jordskredsvalg i 1973, hvor hans nystiftede Fremskridtspartiet bragede ind i Folketinget og beviste, at befolkningen lod sig forføre af de store armbevægelser og løfter om personlig frihed.

Biografiske film byder ofte på fremragende præstationer af de medvirkende skuespillere, som har skullet dykke ned i deres figurer og genskabe selv de mindste nuancer i den portrætteredes væremåde. Det er også tilfældet her, hvor den fysiske lighed måske er noget fjern, men resten af præstationen i den grad overbeviser. Nicolas Bro er manisk svedende og har mindst fysisk lighed med sin figur som den iltre Glistrup, mens Pilou Asbæk stritter med alt i all-in-udgaven af Simon Spies, hvor den karakteristisk gnækkende stemme og uforudsigelige adfærd virker genkendelig. Skildringen af den private Simon er selvfølgelig i højere grad et postulat i et forsøg på at finde historien bag den kulørte facade.

Nordisk Film - Framegrab
På trods af venskabet mellem de to hovedpersoner, så er det to portrætter, der er lidt svære at forene, fordi retningen i deres individuelle karrierer er så forskellige. Det giver et noget skiftende fokus undervejs i historien, hvor vi svinger mellem de to parallelle historier om rejsemagnaten og den spirende politiker. Filmen er stærkest, når de to gale genier sprudler i fællesskab, og har det omvendt med at forfalde lidt til høflig genskabelse af nøglepunkter på de respektive cv’er, når den spreder deres livsbaner ud på individuelle grene af historien. Spies & Glistrup kan næsten ikke undgå sammenligning med Dirch som både genre- og periodemæssigt er beslægtet, og man savner her at komme tilsvarende ned i det psykologiske portræt af de centrale figurer. Der er anstrøg til dele af det i Pilou Asbæks skildring af den sene Spies, som kaster sig ud i et – formentlig fiktivt – opgør med sin bedste ven, men filmens kompakte spilletid og handlingsmættede fortælling springer for hurtigt videre til næste indslag til at man kommer helt i dybden.

Det havde formentlig været en styrke for det endelige resultat, hvis man havde været mindre demokratisk og valgt en regulær hovedperson mellem de to og ladet den anden være den sekundant, der gav hovedpersonenes handlinger fundament, men omvendt er det også forståeligt, at man har svært ved at vælge mellem to så store originaler. Spies & Glistrup er en kulørt og underholdende reminder om, hvor sjovt det kan være, når samfundets dagsorden skrives af skøre originaler i stedet for de klogeste og mest fornuftige.

I Syrien21/6

I hvilken film finder man rollenavnene:
Barbossa, Swann, Norrington & Turner?