Nicolaj Kopernikusst: Benny Frandsen
Kurt Ravnst: Kjeld Jensen
Annette Heickst: Yvonne Jensen
Michael Carøest: Bang Bang Johnson
Søs Egelindst: Ilze

Skide sløjt, Egon

Olsen-Banden er et af de mest solide brands fra den danske folkekomedies guldalder. Erik Ballings fine og præcise skildring af tre evigt uheldige smårapsere blev en lystig kanalisering af en hel middelklasses indgroede skepsis overfor overklassen og ikke mindst den internationale kapital. En gennemført folkelig forankring af solide danske værdier i et svindlerunivers, hvor genkendelighed og repetition blev styrker i stedet for svagheder. Bevares, der var også mindre inspirerede øjeblikke undervejs, men Egon, Kjeld og Benny blev stjerner fordi vi kunne spejle os i deres kamp mod overmagten uanset hvilken form den kom i.

Nordisk Film har for længst erkendt, at en komplet ungdomsgeneration ikke har skyggen af kendskab til deres forbrydertrio, og derfor fik vi for to år siden den første animerede udgave af Olsen-Banden-fortællingerne, som landede i parodiens ende af banen. Den solgte flot med billetter og var i avanceret 3D, men det var svært at blive overbevist om det holdbare i idéen. Instruktøren Jørgen Lerdam fortsætter dog med at prøve at få Olsen-Banden som begreb til at give mening i 2013 med en fortsættelse, hvor computeranimationerne drager til søs for at bekæmpe det store imperium, der sidder på Nordsøolien.

Det skal blankt indrømmes, at der er elementer i Olsen-Banden på dybt vand, der virker. Åbningssekvensen har noget af stemningen fra forlægget med et begivenhedsrigt og sindrigt indbrud på filmes pendant til Carlsberg, men der går ikke længe fra Egon forlader fængslet til at hovedplottet er foldet ud, og det rummer både enorme luksusyachts, krokodiller i fangenskab og en tur ud til en olieboreplatform. Der går med andre ord James Bond i handlingen, og den måske nok rimelige udstilling af energigigantens egenrådige adfærd, der næppe har fået støttekroner fra bestyrelsesgangen hos Mærsk, forsvinder i et plot, der bliver for larmende og karikeret.

Fascinationen af, at ALT kan lade sig gøre med computeranimationer griber om sig, og hvor man godt kunne forestille sig en charmerende og rolig genoplivning af Ballings jordnære univers i digitale streger, så hører denne actionfyldte forestilling ikke til i Olsen-Bandens annaler. Det forpligter, når man bruger gamle koryfæer til at købe sig nye seere, og med den retning in mente, som man har valgt at gå med disse nye versioner af Ballings bande, så burde man nok have taget chancen og skabt et helt nyt univers. Det er i hvert fald jævnt hen forstemmende at se så slidstærke og folkekære figurer reduceret til et merchandisetrick, der burde ligge i et HappyMeal – også selv om der så afgjort er underholdende øjeblikke i filmen, som bare hører et ganske andet univers til.