Premieredato:03-10-2013
Oscar DietzPelle Nøhrmann / Antboy
Nicolas BroDr. Gæmelkrå / Loppen
Samuel Ting GrafWilhelm
Amalie Kruse JensenIda

Myremod og supertis

Vi har ikke haft en ærlig superhelt i Danmark siden Duksedrengen budget-charmerede sig gennem tv-serien af samme navn, men det laver den debuterende spillefilmsinstruktør Ask Hasselbalch om på med den energiske og bedst af alt oprigtige Antboy, der ubetinget underholder fra første minut.

SF Film - Rolf Konow
Der er ikke noget værre end at være hemmeligt forelsket i klassens pæne pige, men Pelle har nogenlunde accepteret sin plads i klassen helt uden for hendes synsfelt, da han en dag bliver bidt af en myre. Han går direkte hjem i seng og vågner med den ondeste trang til sukker og superkræfter. Som støbt ud af fortællingen om Spider-Man er danske Antboy født.

Filmen er et koncentrat af forfatteren Kenneth Bøgh Andersen og illustratoren Erik Petri bogserie om Antboy, og den har formået at koge det langt større værk ned til en meget præcis og dynamisk fortælling, som rent ud sagt bobler af fortælleglæde og legesyge. Pelle selv har ikke det store forhold til sine superkræfter, men klassekammeraten Wilhelm, der tilbringer alle frikvarter med næsen i det nyeste tegneseriehæfte aner potentialet og tager det på sig at få kanaliseret Pelles kræfter ind i kampen mod kriminalitet. Og det viser sig at være lige i tiden, for en superskurk truer lillebyidyllen.

SF Film - Rolf Konow
Børnerollerne er sikkert besat, og som den decideret ubehagelige Loppen giver Nicolas Bro den fuld gas i en skurkerolle, han åbenlyst nyder. Bestemt ikke for sarte sjæle i den aldersgruppe, som ellers skal trækkes med undertekster og kulturforklaringer, hvis superheltegenren skal dyrkes. Handlingen er skåret snert – måske lige snert nok, for der levnes ingen plads til at trække vejret i den hektiske historie. På den måde efterlignes tegneseriestilens til tider forjagede, billedbaserede formidling, når handlingens friske 75 minutter skal nå over skolemobning, søde piger og kampen for at finde ud af, hvad man præcis skal stille op med sine evner.

På sin egen ukrukkede måde står Antboy næsten en opdatering af den klassiske Gummi-Tarzan-fortælling om at finde sin plads i verden, båret af et visuelt overskud, hvor der ikke er sparet på effekterne blot fordi målgruppen er yngre end gennemsnittet. En frisk og overordnet set vellykket øvelse for de unge biografgængere, som traditionen tro bliver budt på et noget mere pauvert udbud fra familiefilmmøllen, når efterårsferien nærmer sig. Her er Antboy klasser over de præfabrikerede serieprodukter, der plejer at trække en halv million danskere i biografen – og den fortjener mindst en tilsvarende succes.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8