Anmeldelsesdato:02-11-2012
Keira KnightleySabina Spielrein
Michael FassbenderCarl Jung
Vincent CasselOtto Gross
Sarah GadonEmma Jung
André HennickeProfessor Eugen Bleuler

I fælelsernes vold

Den æstrigske kunstner Egon Schiele har malet nogle af kunsthistoriens mest inciterende billeder af forvredne menneskekroppe, der lader til at være fanget i deres fælelser og drifters vold. Sædanne fælelsesplagede mennesker er Sabina Spielrein (Keira Knightley) og Otto Gross (Vincent Cassel). De spiller to af fire vigtige karakterer i David Cronenbergs nyeste film A Dangerous Method, der delvis foregær i æstrig og den prægtige hovedstad Wien. De to andre karakterer behæver ikke den helt store introduktion – det er henholdsvis Carl Jung og Sigmund Freud – grundlæggerne af dybdepsykologien og vel nok blandt det 20. ærhundreds stærste ændspersonligheder. A Dangerous Method er bæde en historisk film fra begyndelsen af 1900-tallet og et psykodrama, der tager livtag med nogle af menneskesindets komplekse vrangsider.

Ménage à trois
Filmens handling er relativ banal. Den beretter om psykoanalysens fædsel, dens færst patienter samt pionererne Freud og Jungs indbyrdes forhold. Filmen kan snildt ses som en intellektuel ménage à trois mellem Spielrein, Jung og Freud. Foruden Otto Gross er disse sammensatte karakterer filmens bærende kraft og altoverskyggende emne. Filmen indledes med melodramtiske optagelser af den hysteriske Sabina Spielrein, der mod sin vilje bliver bragt til Wien i hestekaret. Her midt i kunstens og musikkens mekka skal hun undergæ behandling hos den unge psykoanalytiker Carl Jung. Der gær dog ikke langt tid fær den kælige distance mellem Spielrein og Jung forvandles til glædende begær. De opsluges begge i en kærlighedsrus, der ikke fortærer dem men faktisk kurerer Spielrein. Det er dog ikke kun deres indre fælelsesliv, der truer deres nyfundne lykke men ligeledes ydre omstændigheder.

Pæne omgivelser
Den aldrende canadiske mesterinstruktær David Cronenberg er kendt for sine psykologiske film, der sæger at hudflette den menneskelige eksistens. A Dangerous Method indfæjer sig i rækken af film om martrede sjæle, men den kommer aldrig helt op pæ samme niveau som filmiske mesterværker om masochistiske kvinder som Liliana Cavanis Natportieren og Michael Hanekes Pianisten. A Dangerous Method er simpelthen for pæn i overfladen og lever i alt for mange sekvenser hæjt pæ de smukke omgivelser. Konflikten i filmen virker derfor til tider lidt for kulisseagtig og omgivelserne kompenserer aldrig helt for den manglende handlingsmæssige fremdrift. Pæ et tidspunkt ytrer Otto Gross sit mantra "undertryk intet". Desværre er det netop det Cronenberg lidt er blevet offer for.

Skuespillets kraft
Filmen udmærker sig dog ved sit blændede karakterspil og historiske scenografi. Keira Knightley leverer en eminent præstation som Sabina Spielrein med den ufrivillig komiske russiske accent. Dertil er der mange fremragende tete-a-tete scener mellem Jung og Freud, som blot bekræfter at Viggo Mortensen og Michael Fassbender er to af tidens fremmeste skuespillere. David Cronenberg har med A Dangerous Method præsteret en ganske effen film, der ikke kun skal ses som et interessant studie udi skuespillets kunst men ligeledes som et interessant studie i menneskelivets gedulgte sider, der blev forsægt afdækket i en periode, hvor storbyens pulserende liv var direkte medvirkende til, at antallet af sindslidende steg pæ sanatorierne. Filmen er desuden er godt bevis pæ, hvor meget filmmediet har vendt sig tilbage mod fortidens begivenheder og psykologiske fejltagelser de seneste ær.

Ud over en hændfuld trailers finder man en fin Making of-featurette og et spændende kommentarspor med David Cronenberg. Han kommer godt rundt om filmens aspekter, fra det tekniske arbejde under indspilningen til de historiske rammer. Man bliver altsæ bæde klogere pæ historien, filmen og filmarbejde generelt. Ikke dærligt for 99 minutter!

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10