Smølferne og den fortryllede fløjte

Genre:Animation, Børnefilm
Varighed:70 minutter
Instruktør:Peyo

Anmeldelsesdato:09-11-2012

Animationsnostalgi

Smølferne har fået en ny revival på børneværelser verden over, og det er sådan set ganske forståeligt, for figurerne er sjove og tiltalende – og det kommercielle grundlag for en succes på plads med de mange forskellige figurer og det medfølgende salgspotentiale. Det er dog lidt synd, at det er den enerverende Hollywood-udgave af historien om de små blå mænd, som skal være det filmiske input, og derfor sætter Nordisk Film nu den gode gamle filmudgave fra 1976 op i biograferne, som fint minder om, hvorfor Smølferne er nogle af de børnefigurer, som generationer kan samles om i modsætning til mange af de nye opfindelser, som bevidstløst kører over børnekanalerne på tv.

I Smølferne og den fortryllede fløjte starter vi langt væk fra smølfernes verden. Vi er ved Kongens hof, hvor Henrik og Hagbard er en uregerlig duo med Henrik som den rolige og normale og Hagbard som en lille Asterix-klon med en umanerlig dårlig sangstemme, som ofte luftes. Da en musikinstrumentforhandler en dag taber en fløjte, skynder kongen og Henrik sig at smide den i en pejs, så Hagbard ikke får et nyt 'våben', men fløjten vil ikke dø – og snart indser Hagbard, at fløjten har den fortryllende virkning, at alle begynder at danse, når den spiller. Den stjæles dog snart af og skruppelløs skurk, og så sætter jagten ind, som fører os til smølfeland.

På sin egen bedagede og lidt museale måde er Smølferne og den fortryllede fløjte overvejende godt bekendtskab. Den er tegnet i en varm og underholdende streg, som har været med til at forme vores visuelle opfattelse af Smølfernes verden – og animationen rummer mange sjove detaljer. Det vil dog nok være lidt af en udfordring for det voksne publkum, der kan huske filmen fra deres barndom at forklare et nutidigt og utålmodigt børnepublikum, hvorfor der går over halvdelen af filmen, før vi ser den første smølf i en historie, hvor det entydigt er Henrik, Hagbard og den fortryllede fløjte, som er hovedpersonerne – og i det hele taget er det nok mere sandsynligt, at det er de voksne som vil sidde tilbage med et nostalgisk smil på læberne, når Jesper Kleins dejligt fjollede "Smølfesang" (som langt overgår Johnny Reimars mere kendte) spiller smølfende over lærredet. Filmnostalgi er dejligt, og man kan kun håbe, at en børnegeneration, som er vant til et helt andet tempo, også vil kunne blive grebet af spændingen og magien i dette første møde med de langtidsholdbare små blå mænd.

Der er intet ekstra på udgivelsen.

Human Flow9/11
The Shining9/11