Malika Sia GraffSawsan
Sylvester Espersen ByderKarl
Lars KnutzonKarls morfar
Line KruseEva
Ali KazimKumail

Fælles frem mod berømmelse

Det vakte opsigt, da medierne sidste sommer meldte, at en film havde fået afslag på produktionsstøtte, fordi danskerne ikke var kommercielt klar til en hovedrolleindehaver af anden etnisk herkomst. Det virker i særdeleshed fjollet, når man nu ser filmen, der fortæller en fuldstændig traditionel fiktionshistorie om to børn, der gør oprør mod deres forældre og stikker af på en mission.

Der er nemlig intet integrationskrudt, der på nogen måde kan risikere at gå af ved et uheld i Martin Miehe-Renards gennemufarlige og ditto sympatiske røverhistorie om Karl fra Hvide Sande, der bliver tvunget til den farlige hovedstads Nørrebro af sin mors nye arbejde. Her har han lidt svært ved at falde til i klassen, indtil den udadvendte og aktive Sawsan beslutter sig for at hjælpe ham for at gå hendes kontrollerende fætre imod. Det resulterer i et venskab, hvor Karls snuhed og mod ender med at hjælpe den ellers rigeligt selvstændige Sawsan frem mod den berømmelse, som hendes far ikke vil lade hende opsøge på egen hånd.

Jo vist, den ene familie er fra Tyrkiet – den anden fra Hvide Sande – og det er sådan cirka dybden i integrationsdiskussionen stikker i MGP Missionen, som heldigvis koncentrerer sig om det, der er dens styrke – at alle børn i kongeriget må kunne sætte sig ind i drømmen om at deltage i en talentkonkurrence og endnu bedre selv opsøge chancen, hvis man ikke får lov at en forælder.

Det er ikke stor kunst, men filmen taler heller aldrig overdrevent ned til sit publikum. Der glattes ud og drages paralleller, så Sawsans fars forbud mod at lade datteren vride sig på tv, modsvares af Karls morfars modstand mod samme adfærd. Alle fronter pakkes ned i forsonlighed og hurtig konfliktløsning, så etnicitet til sidst slet ikke spiller nogen rolle. Til gengæld er Malika Sia Graff i rollen som Sawsan et levende og energisk fund, der lyser op blandt samtidige danske børneroller – og hun er en afgørende grund til, at man ender med at være så underholdt af Sawsans og Karls hemmelige MGP mission på tværs af landet.

Marguerite Viby – dansk films ukronede dronning i 1930’erne – er mor til en anden skuespillerinde. Hvem?