Anmeldt af:Nicki Jensen

Oscar Dietzst:Egon
Asta Nordbyst:Jumilla
Peter Zhelderst:Rapollo
Thomas Bo Larsenst:Gnalle
Allan Olsenst:Tubbe

Børnebogsklassiker på afveje

Danske A.Film er en skandinavisk institution inden for animations- og tegnefilm, og har været det siden Jungledyret Hugo fra 1993. Overgangen til animationsfilmen, med Terkel i knibe som den første i en lang række, har været lidt af en succeshistorie. Succes inden for animationsfilm er dog også betinget af at kunne omstille sig, følge med den teknologiske udvikling og ikke mindst at kunne være i stand til at kunne tænke i nye og kreative baner. Albert er nemlig ikke alene en klassisk Ole Lund Kirkegaard historie, men også en påmindelse om at andenhåndsarbejde ofte kan overleve pga det originale oplægs renomé.

Den knække knægt Albert bor i den lille by Kalleby, hvor han siden sin fødsel har haft lidt af et ry som ballademager. Da Albert som sprælsk baby kom til at vælte byens varemærke, statuen af en legendarisk ballonskipper, har det dog været svært at slippe af med det omdømme. En dag stikker han af på eventyr med sin bedste ven, Egon, for rette op på sit ry, ved at finde en rigtig luftballon og blive byens nye ballonskipper. Planerne om at finde en luftballon er dog ikke helt ligetil, og undervejs stifter de unge drenge bekendtskab med den skumle Rapollo, som lover at hjælpe dem, mod at hjælpe med at stjæle verdens største diamant.

Albert er en børnebogsfilmatisering, med tyk streg under børnebog. Det skal publikum naturligvis ikke glemme. Ikke at det bør betyde, at der bliver gået på kompromis med den gode historie, fremfor at fokusere på fald-på-røven komik. Det bør heller ikke betyde, at det tekniske niveau skal ligne noget taget ud af animationsfilmens spæde start i midt 90’erne, måske fordi helt unge børn er mindre kritiske. Sandheden er imidlertid at historien i Albert er underligt rodet og fragmenteret, mens animationerne, meget diplomatisk sagt, ligner genbrug fra A.Films bagkatalog.

A.Film har en helt særlig animationsstil, som er gået igen siden Terkel i knibe. Når der ses på Wil Film/Crone Films udgaver af andre Ole Lund Kirkegaard børnebøger, såsom de fremragende Otto er et næsehorn (2013) og Orla Frøsnapper (2011), samt naturligvis det internationale marked, føles stilen i Albert anderledes forældet. Animationerne mangler at være helt flydende og den altafgørende komiske timing, der er essentielt for at en tegnefilm kan fungere over næsten halvanden time. Det er naturligvis svært ikke at lade sig charmere af de drengestreger, finurlige karaktere og det skæve univers, som Ole Lund Kirkegaard var en mester i at nedfælde på papiret, som A.Film på sin vis har genskabt. Svagheden ved Albert som animationsfilm er dog, at den aldrig bliver andet end fjollede drengestreger og enkeltstående sjove situationer. Og det kan absolut få børn mellem 3 til 10 år til at klukke. De samme børn vil dog ikke få noget som helst andet ud af Albert. Dette er ellers styrken ved gode børnefilm og -bøger, at de vil blive husket fremover af både børn og voksne. Albert er imidlertid, i sin helhed, hverken god eller uforglemmelig.

Hvem har Dianne Wiest ikke spillet mor til?