Anmeldelsesdato:29-01-2013
Pierce BrosnanPhilip
Paprika SteenBenedikte
Kim BodniaLeif
Christiane Schaumburg-MüllerThilde
Molly Blixt EgelindAstrid

Når noget slutter, begynder nyt igen

Bier vil både komikken og tragedien i sin nye romantiske komedie fra den italienske ferieidyl. Med barmhjertig indlevelse beskæftiger filmen sig med cancer med en sjældent set komisk timing, og serverer glimtvist både tårer og grin til at opbløde selv den mest indædte modstander af genren (undertegnede). Det vanlige og ofte pinlige sammenstød imellem to meget forskellige familier, er selvfølgelig set før, men det er den underliggende smerte der får komikken til at sitre i den sorrentinske varme ved Amalfi-kysten. Så læg alle fordomme på hylden og nyd at blive underholdt af Bier og Brosnan og ikke mindst Dyrholm.

Susanne Bier tangerer både det sødmefuldt folkekomiske og gravalvorlige i sin nye underholdende romance Den skaldede frisør. Bier formår at krydre den velkendte danske folkekomedie med talrige emotionelle indspark, men dog uden at det seriøse omdrejningspunkt, cancer, bliver påhæftet som modvægt til de mange grin filmen også byder på. Cancer behandles derimod med et sjældent set øjeglimt, hvilket lader sig være forfriskende befriende, ikke bare på dansk filmgrund, men i det hele taget. Bier ved ganske enkelt hvor hun skal lempe følelserne ind, så karaktererne fremstår som reelle mennesker i uføre, hvilket synes svært indenfor en genreform der ellers vægter komikken højt.

Der er meget på spil i en film, der starter sin handling med postkort-perfekte billeder fra nogle klichefyldte italienske motiver, alt imens Dean Martins smørrede røst bræger amore! Og det kunne hurtigt ende som en indklistret kransekage, hvis ikke det havde været for det velspillende ensemble af både yngre og ældre og angelssaksiske (!) kræfter, hvor alle satser lidt og vinder stort, og hvor tidligere Mr. Bond, Pierce Brosnan endda forsøger at charmere sig ind på søde og naive Trine Dyrholm med en smule halvsnøvlet dansk.

Dyrholms gennemsnits-almindelige forstadsfrisør Ida er ellers noget af et kultursammenstød overfor Brosnans slipseklædte knudemand Philip, hvis fortid hærger bag hans forknyttede ydre. Sammenstøddet mellem de to forlovedes familier udløser selvfølgelig nogle lidt gennemskuelige komiske optrin, men takket være Biers tæft for det tragikomiske lykkes det at servere noget så sjældent som en sigende og vedkommende feel-good film, der jovist lefler for sit publikum, men garnerer det lavkomiske med ærlige, ja næsten små-eksistentielle sandheder om menneskets selvopholdelsesdrifter. Paprika Steens overgearede overklasseæg demonstrerer et herligt uspiseligt kokketeri, der er hylende morsomt i afmålte doseringer, men snildt kunne være endt som en kikset klichekarakter eller komisk sidekick hos en anden, måske mindre erfaren spiller. Men det er faktisk det giftemodne par der stjæler den italienske sols spotlys med hver deres friskhed og naivitet overfor den mere prøvede trup af danske oldies. Molly Blixt Egelind er både sød og sårbar som forlovet til Sebastian Jessens whiskey-bælte karakter, der vil gøre alt for at få sin far, den næsten altid solbrændte Brosnan, i godt humør igen efter sin kones død. Disse synes oplagt i rollerne som nyforelskede, skønt også de kæmper med deres egne uforløste hemmeligheder.

Hemmeligheder syntes i det hele taget at være det gennemgående tema i Den skaldede frisør, hvilke gerne skulle holde tæt i bevarelsen af den ellers "rustikke" bryllupsidyl i den søvnige italienske riviera-by Sorrento. Dog er det ingen hemmelighed, at filmens troværdighed tager sig nogle gevaldige krumspring i sit potpourri af mere eller mindre endimensionelle sidekarakterer: Christiane Schaumburg-Müllers blondie er jovist sjov på sin egen forfjamskede og infantile måde, men hun bliver lidt for hysterisk i sammenhæng med Kim Bodnias drovtende danskerskikkelse, der hellere vil sluge en flaske vin end indrømme sin egen midtvejskrise. De er og bliver en smule skitseret som karakterer, men troværdigheden bliver reddet af Bodil Jørgensens morsommelige sallonkælling, der serverer rå sandheder og røverhistorier over blånede parykker.

Den skaldede frisør er en italiensk fantasi og en dansk folkekomedie i én, og Bier og manuskriptpartner Anders Thomas Jensen formår at pode den lurende tragedie med en komisk snert af sødmefuld limoncello. Det er til tider banalt, men balancegangen mellem det sure og søde lykkedes i en sådan grad, at man forlader biografens mørke halvblændet af en bagende og kærkommen italiensk sol. Og det har man som dansker til tider rigtigt meget brug for!

Bare en enkel featurette, der følger Trine Dyrholm under filmfestivalen i Venedig - i still billeder. Og hun er ganske fin i sin elegante kjole, men det kunne ikke være ligegyldigt!