Anmeldelsesdato:30-01-2013
Tucker Albrizzior.st: Neil
Anna Kendrickori.st: Courtney Babcock
Casey Affleckori.st: Mitch
Christopher Mintz-Plasseori.st: Alvin
Leslie Mannori.st: Sandra Babcock

De dødes dårlige samvittighed

Der vil altid være en ekstra stjerne i posen til en film, som tager zombiernes parti og sætter spørgsmålstegn ved, om de nu også er så onde, som de ser ud. Den stjerne får den nye stopmotion animationsfilm ParaNorman brug for at komme helt op på en anbefaling, for nok er den charmerende og livlig, men den bruger også lige lovlig lang tid på at forklare sin handling gennem dialog, som nok skulle holde selv en alt for ung biografgænger med i handlingen.

Oplægget er ellers rigtig godt. Norman kan se døde mennesker, men det generer ham slet ikke, for det betyder blandt andet, at han stadig kan se sin farmor i sofaen. Til gengæld har han ikke så mange levende venner, for naturligt nok fremstår Norman en smule sær og indelukket. En enkelt fan har han dog i den supertrinde Neal, der hellere end gerne vil hjælpe Norman. Historien får et spark, da eneboeren på bakken over byen opsøger Norman og siger, at han skal holde øje med tegnene. Kort efter er det eneboerens spøgelse, der kigger forbi med en sidste bøn, for Norman bliver nødt til at bruge sine særlige evner med de døde til at redde byen fra udslettelse.
300 år tidligere har et tribunal af en dommer og 6 vidner nemlig dømt en heks til døden, og hun skal hvert år have læst en særlig remse fra en bog ved hendes grav, for at undgå, at hun vækker de døde til live og hævner sig på byen. Det har eneboeren gjort i mange år, men nu er det Normans tur. Helt så let går det dog ikke, og snart er både heks og zombier på vej mod byens intetanende beboere.

Det britiske instruktørpar Sam Fell og Chris Butler har fornemt styr på deres gyserreferencer og arbejder for samme animationsfilmstudie, der også stod for Henry Selick-filmen Coraline. Vi er i den genre, der skylder Tim Burtons syn på genren og animationsfilmen en masse, men ParaNorman formår at skabe sit eget hyggelige forstadsstemning omkring Norman, hans uforstående forældre og de få, der vælger at tro på ham.
Filmen lider dog under, at dialogen hele tiden har en trang til at overforklare, hvad der sker. Det tyder på, at målgruppen forventes ganske ung; et indtryk, der også understøttes af beslutningen om at lægge danske stemmer på filmen. ParaNorman kan sagtens vise sig at blive en hel generations første møde med skrækfilmens fascinerende univers, og de – viser det sig – ret harmløse zombier er absolut glimrende forsmag på, hvad deres mere voksne slægtninge kan byde på senere i livet.

Under den overforklarende dialog gemmer der sig en sjov og sød historie om at lære at stole på sit instinkt og vælge de rigtige venner – og de voksne kan more sig over et univers, hvor der gøres grin med lillebyens 'zombificerede' gruppeadfærd og hvor vores hovedperson er så vild med gyserfilm, at de mange referencer ud i genrehistorien ikke virker unødigt påklistrede, men ofte ganske naturlige. God underholdning – som endeligt sikrer sig en anbefaling ved at lade zombierne, der er tynget af dårlig samvittighed, få en chance for at gøre fordums skade god igen.

Blu-ray’en har meget og godt bonusmateriale, der går grundigt bag om filmen:
Fra tre animerede sekvenser med kommentarer over 8 små bag kameraet-indslag og 7 forskellige featuretter om filmens tilblivelse, der nærmest fremstår magisk og seriøst bør få de fleste til at ønske man lavede animationsfilm, til et spændende og lærerigt kommentarspor med filmens instruktører Sam Fell og Chris Butler.
Kort fortalt: Super charmerende ekstramateriale!

Darling19/10
Kære far19/10