Anmeldelsesdato:11-02-2013
Bruce WillisOlder Joe
Emily BluntSara
Paul DanoSeth
Piper PeraboSuzie
Jeff DanielsAbe

Den dramatiske cirkularitet

Looper er en rigtig hårknude af en film, en kinesisk æske og derfor en kompleks babuska-dukke at skulle give en optimal opsummering af. Det lader sig næsten umuligt: Joe (Joseph Gordon-Levitt i en heftig maskering) er "looper", hvilket synes som jordens letteste erhverv i 2040. På fastlagte tidspunkter skal han likvidere en bagbundet mand med en sæk for hovedet. Offeret kommer fra 2070, hvor tidsrejser er forbudt og derfor kun benyttes af gangstere til at skaffe sig af med folk. På hvert offer er imidlertidig påhæftet en række sølvbarrer, som Joe og hans kolleger finder deres overflodsagtige betaling i. De lever som levemænd i storbyen, tager stoffer sammen og cruiser rundt i dyre biler. Der er dog en enkelt fatal omstændighed ved jobbet. Som looper risikerer man at ens arbejdsgiver i fremtiden "lukker kredsløbet" ved at sende ens ældre jeg tilbage i tiden til likvidering. Således bliver skæbnen fastlagt for en looper, og man frisættes med et gyldent håndtryk bestående af guldbarrer. Da Joe på et tidspunkt gør sig klar til endnu en drabelig opgave, tøver han derfor en smule, da offeret (Bruce Willis) virker en kende bekendt. Joe tvinges til at flygte, da hans ældre jeg undslipper og over-chefen, "the Rainmaker", for alvor slipper tordenbraget løs.

Instruktør Rian Johnson vrider tidsrejsefilmen op på et højnet intellektuelt niveau med Looper. Her benyttes tidsrejsen ikke som et overfladisk futuristisk element, men som en integreret del af den i øvrigt dybt gribende handlingstråd. Johnson benytter tidsrejsens cirkularitet i sin underholdende undersøgelse af identitetstab og fremmedgørelse, hvor Willis og Gordon-Levitt spiller hinandens nutidige og fremtidige spaltninger af Joe. De har begge forskellige agendaer og drømme, men ejer jovist samme erindringer og minder om deres samme barndom i storbyens blikforstæder, hvor de blev taget under vingerne af organisatoren Abe (Jeff Daniels), der også fungerer som byens korrumperede borgmester. Filmen leger med tidsforskydelsen på yderst idérig vis, og akkompagneret af et klingende manuskript fremstår Looper næsten som en revitalisering af den godt genbrugte genre. Hvor finder man ellers poetiske one-liners som "yesterday was 30 years from now on"?

Også fremtidsbilledet af den forestående by i Kansas (måske Kansas City?), fremstår troværdigt og er aldrig overgjort med klichétypiske fremtidseffekter. Fremtidsobjekterne skal derfor findes i filmens scenografiske detaljerigdom, men det forhindrer heller ikke Johnson i at skrue lidt op for de futuristiske ventiler, hvor nye biler flyver rundt om himmelråbende skyskrabere og ældre modeller stadig drøner afsted på fire hjul (men på solenergi). Der indgår selvfølgelig også alverdens smarte, men praktisk gadgets, men heller ikke disse synes fremmedgjorte – tidsbilledet af en amerikansk storby anno 2040, kunne sagtens eksistere i en nærmere fremtid. Dog forhåbentligt uden den forestående fattigdom og forråelse!

Det er dog ikke kun de troværdige sci-fi elementer og realistiske omgang med genren, der forhøjer filmens samlede kvaliteter, men også den emotionelle baggrundshistorie om skaberen af hele tidsrejse-systemet, The Rainmaker. Denne flade komplimenterer til fulde det højspændte, men også økonomiske manuskript, der samtidig heller ikke udelader et par yderst velkomponerede actionsekvenser. Britiske Emily Blunt er for en gang skyld ikke blevet givet en sødmodig rolle, men spiller derimod en snarrådig og selvforsynende alenemor med en ordentlig gun som Gud. Også Joseph Gordon-Levitt leverer en formidabel Bruce Willis-parodi, der ikke er overspillet, men snarere hviler som en underkuet rugen under hans påsatte plastiktud. Bruce Willis har det sædvanlige knyttede ansigtsudtryk, men udviser også en sjælden sårbarhed i sammenhæng med sin blakkede fortid (eller fremtid?).

Johnson skævvrider genrekoderne og serverer et stykke fornyende og forrygende science fiction, hvis koncept åbenbarer sig med sin uventede indvendige logik. Johnson udnytter tidsrejsen som en mærbar mulighed for at ændre på allerede fastlagte forløb, personlighedstræk og relationer, men forhindrer den kliché-latente genre at drukne i effekter og action, via sin avantgardistiske tilgang til både æstetik og dramaturgi. Looper er unik i en enhver forstand, og sammen med den mørke rumrejsetragedie Moon (Duncan Jones, 2009), kan den ikke andet end kandidere til årtusindets hidtil bedste science fiction film. I al fald mens vi venter på dens fremtidige ligemand...