Birthe NeumannAnette
Kurt RavnJohn
Lars KnutzonHolger
Anders MatthesenKenny Swein Olsen
Erik HolmeyFrank Toft

Sløv pensionistbande

I sommeren 2009 var tre repræsentanter for det gode grå guld i dansk film samlet i Lyngby under ledelse af en instruktør, der om nogen repræsenterer den fremadskuende, internationale ungdom. Nu næsten fire år senere er resultatet klar til premiere – og man fristes til at tænke, at afstanden fra godmodig dansk folkekomedie til stilbevidst genredyrkelse alligevel viste sig at være for voldsom.

Der er i hvert fald to film, som kæmper bravt om at komme til fadet i Shaky González ærlig talt noget fejlslagne Det grå guld. Dels hovedhistorien om Anette og Holger, der står til at blive smidt ud af deres bolig og i desperation slår pjalterne sammen med den fyrede bankmand John om et bankkup – og dels instruktørens forsøg på at løfte den støvede Olsen-Banden-genre om hverdagens folkekomik-kriminalitet ud af Ballings arv og give den et pift af den genredyrkelse, som er hans baggrund. De passer ikke sammen, de to tilgange – og slutresultatet er påfaldende fladt og umorsomt.

Et eller andet sted gemmer der sig noget. I historien om Anette og Holger, der er gået helt i stå – og så den sikre bankmand John, der er gået bagom IT-dansen i den moderne bankverden og tilbage i de unge år var Anettes dansepartner helt frem til finalen i Forum. Et trekantsdrama i skæret af Gammel Dansk og husmoder logistik og røveriplanlægning. Birthe Neumann er god, så afgjort, som Anette, der stadig har livsmod og et par danse tilbage i hofterne, og Lars Knutzon har med hele sit korpus opgivet kampen om at komme tilbage ind i livet. Der kunne godt have været drejet en frisk omgang komik af den cocktail, men Det grå guld slæber sig af sted i den ene scene efter den anden med opbygning og forklaring.

Undervejs kommer små glimt af den visuelle stil og galskab, som González tidligere har stået for i gennembrudsfilmen Nattens Engel og senere i de mere internationale produktioner, der er gået uden om danske biografer, som Pistoleros og One Hell of a Christmas. De minder os om, hvad han kan – og understreger hvor voldsomt kastreret hele resten af filmens visuelle side fremstår. Hvad der er sket i de 4 år siden filmen blev optaget, kan man kun gisne om – men et eller andet sted fornemmer man, at der måske ligger en historie med mere krudt gemt dér, end det ret spagfærdige og ufarlige bud, der er endt på lærredet.

Hvem spillede Holly Hunters datter i The Piano?