Anmeldelsesdato:04-03-2013
Tom HardyForrest Bondurant
Jason ClarkeHoward Bondurant
Guy PearceSpecial Agent Charlie Rakes
Jessica ChastainMaggie
Mia WasikowskaBertha Minnix

Tre brødre

I mange fortællinger – selv The Godfather – finder man tre brødre. De ældste to er næsten altid nogle skrappe karle, mens lillebror er den forsigtige men også den kloge. Nu er Lawless baseret på en virkelig historie, Matt Bondurants biografiske roman, "The Wettest County in the World", om sin farfar Jack Bondurants og hans families hjemmebrænderi. Men barnebarnet har efter egne indrømmelser selv måtte udfylde en masse huller omkring tiden i 1931, så meget af Lawless er lige så meget eventyr som historieundervisning.

Bad-ass brødre
Lillebror Jack (Shia LaBeouf) har hverken overlevet 1. Verdenskrig som den ældste Howard (Jason Clark) eller den spanske syge som den mellemste Forrest (Tom Hardy), og han har hverken deres styrke eller selvtillid, men han vil så gerne være lige så stor og farlig som dem. Efter et drabeligt møde med gangsteridolet Floyd Banner (Gary Oldman) begynder han sammen med bedstevennen Cricket Pate (Dane DeHaan) at turde mere. Vi er et pænt stykke henne i familiefortællingen før det sker, men lillebrors store idéer giver økonomisk afkast til Bondurant-drengene, og så rykker sagerne pludselig.

Hjemmebrændt sprut og masser af blod
Først skal vi dog igennem en langsomt opbygget nervøs stemning med farlige politimænd, korrupte lovmænd og illoyale landmænd. Det er sobert sat sammen med fin sans for detaljerne. Instruktør John Hillcoat er heldigvis en ferm håndværker, når det kommer til beskidt atmosfære og brutale bøller, og Lawless flyder i blod, snavs og rigeligt sprut. Det er super lækkert og ganske lovende. Men ud over en række velfungerende voldelige episoder og en masse brummen fra især Tom Hardys stoiske bjørn af en mand føles det lettere ufuldkomment. Vi mangler den knugende fornemmelse – som Hillcoat flot leverede i The Road – og vi mangler især storhed og historisk beruselse.

Ikke intens nok!
Det hjælper naturligvis, at Shia LaBeouf i front fastholder vores interesse, mens Guy Pearce som filmens skurk, specialagenten Chalie Rakes, vækker vores lede. Generelt gør alle aktørerne foran kameraet et flot arbejde. Det er ikke persongalleriet der svigter så meget, som det er afviklingen af brødrenes skæbne. For dramaet er simpelthen for småt. Trods Jacks voice-over og en vemodig epilog får vi ikke dramaet tæt nok på. Vi gribes ikke på noget tidspunkt af usikkerheden i Bondurant-families ulovlige spiritushandel, Jacks ømme tilnærmelser til præstedatteren Bertha Minnix (Mia Wasikowska) eller i sammenholdet mellem brødrene. Alt sammen ellers indenfor rækkevide for Hillcoat og manuskriptforfatter Nick Cave, der sammen har skabt en stærk film – der kunne have været uovervindelig.

Kun et par trailers er med på dvd-udgivelsen.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8