Billy Elliot

Ballerina [2012]

Varighed:58 minutter
Instruktør:Maja Friis

Premieredato:07-03-2013

Dansen efter den tabte tid

Erindring er et af de elementer, der udgør et menneskeliv. Et menneskes erindring optræder sjældent i en snorlige orden, men fremkommer ofte i en springende og lettere tilfældig rækkefølge. Kunst er vel nok det middel, der er bedst til at fremmane erindringen. Erindring er faktisk lidt som en dans, hvor det ene øjeblik dramatiseres den og i det næste øjeblik dæmpes den. Den tanke er ganske let at få, når man ser den dragende dokumentarfilm Ballerina, der portrætterer et af det 20. århundredes allerstørste nordiske balletikoner – Elsa Marianne von Rosen. Filmen er instrueret af debutanten Maja Friis og er et poetisk nærstudie af von Rosens livslange lidenskab til dans. Det er netop den løbske og lunefulde erindring, som er det centrale omdrejningspunkt i filmen, der bevæger sig elegant mellem skønsomme dansescener og intime nærbilleder. Dertil knyttes scenerne sammen af et overvældende arkivmateriale fra von Rosens begivenhedsrige liv og karriere og understøttes undertiden af en poetisk fortællestemme, der læser op af hendes bekendende dagbøger. Derved er filmen ikke kun et portræt af en udøvende kunstner, men også en påmindelse om en svunden tid.

Friis/Haynes
En sund sjæl i et sundt legeme
Det er som at træde ind i et fortættet og personligt erindringsrum, når man ser Ballerina. Filmen kredser mestendels om von Rosen, der var solodanser ved Operan i Stockholm i 1950’erne og iscenesætter for Den Kongelige Ballet i København i 1960’erne. Hun etablerede desuden sit eget balletkompagni med sin mand, den danske kritiker og teaterchef Allan Fridericia. Der er ganske enkelt ikke en overflødig scene i filmen, men derimod er filmen et kort og slankt studie i kroppens endeløse udtryksmuligheder og en udforskning af sindets dybeste katakomber. Hver eneste scene i filmen er ladet med en elektrificerende spænding, og den manglende handlingsmæssige kausalitet drager blot tilskueren yderligere ind i fortællingens tryllekreds. Flere scener i filmen er placeret i tomme lejlighedsværelser med sillebensgulve, hvilket let kan give associationer til Ingmar Bergmans svenske stuer. Det er netop krydsfeltet mellem rummets atmosfære og kroppens koreografi, der er filmens allerstørste styrke. Dertil formår filmen at skabe en mærkbar opløsning af tid og sted, hvilket hensætter tilskueren i en stærk følelsesladet og sanselig stemning, hvor man snildt fornemmer de enkelte fibrer og emotioner i de medvirkendes legeme og sjæl.

Et modigt valg
Filmhistorien er som bekendt fyldt med et utal af berømte dansefilm. Det gælder Fred Astaires elegante Top Hat, Robert Wises energiske West Side Story, Gene Kellys ekvilibristiske Singin' in the Rain, Stephen Daldrys euforiske Billy Elliot, Carlos Sauras erotiske Carmen og Sally Potters eklektiske The Tango Lesson. Med Ballerina har Maja Friis fremtryllet et ekspressivt kunstværk, der sitrer og stråler af skønhed, nærhed, intensitet, dybde og poesi. Derudover er filmen en hyldest til kunstens fortærende og opslugende kraft. Desuden fungerer den som et smukt og sansemættet vidnesbyrd om et viljestærkt og passioneret menneske, der har valgt at dedikere sit liv til sin højtelskede kunstart. Det er et aldeles modigt valg at instruere en dansefilm, da genren let tipper over i kliché eller staffage, men Maja Friis formår suverænt at skabe et bevægende portræt og en bedårende fabel om mennesket, kærligheden, kroppen, døden og erindringen. Erindring har det som bekendt med at vende tilbage. Ballerina er utvivlsomt en film, der vil kløve sig ind i erindringen og med sikkerhed vende tilbage, hvis man skal tænke på en stor filmoplevelse om dansens væsen.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5