Anmeldelsesdato:18-03-2013
Søren Sætter-LassenP.S. Krøyer
Sverrir GudnasonHugo Alfvén
Lene Maria ChristensenAnna Norrie
Tommy KenterLachmann
Nanna Buhl AndresenHenny Brodersen

Portræt af en (lidt kedelig) kvinde

Det er en dramatisk historie, den om Skagensmaleren P.S Krøyer (blandt venner og familie kaldet Søren) og hans hustru Marie og helt sikkert allerede velkendt for mange. De var et af forrige århundredskiftes største kendispar, datidens mest berømte og populære danske maler gift med en af kontinentets smukkeste kvinder og det var en af dansk kunsthistories absolut største scandales célèbre, da hun indledte en affære med den unge, svenske komponist Hugo Alfvén. Krøyer var maleren, der kunne det hele, en virtuos skildrer af naturen og samtidens mest eftertragtede portrætmaler, men også med tiltagende psykiske problemer: I dag ville vi nok kalde ham bipolar eller maniodepressiv. Marie optræder i en række af Krøyers mest ikoniske billeder og ikke mindst i hans berømte Skt. Hans-maleri, hvor han lader flammerne række desperat ud efter Marie og Hugo, der står sammen i baggrunden. Der er altså rigeligt stof til et historisk melodrama og det er da også det, instruktør Bille August giver os med sin nye film Marie Krøyer.

Filmens mest radikale træk er nok også det, der i sidste ende trækker den ned på et ordinært niveau. Manuskriptet er baseret på Anastassia Arnolds biografi "Balladen om Marie". Det er altså Marie og ikke Søren vi følger, hvilket gør filmen til en frigørelsesberetning set fra kvindens side, en fortælling om, hvor store omkostningerne kan blive, når en kvinde vil bestemme over sit eget liv i et samfund, der mener hun bør indordne sig og pakke sine lidenskaber væk. En fin idé, men den kræver sin kvinde at forløse og filmen overbeviser ikke mig om, at Marie som karakter er interessant nok til at bære en hel film. Man har hele tiden på fornemmelsen, at filmen vil have os til at se Marie som et uskyldigt offer i de store mænds spil, men argumentationen er langt fra overbevisende. Hvad vi kan bruge Maries historie til i dag er stadig uklart. Det er svært at vurdere, hvor hovedansvaret skal placeres for, at det ikke lykkes for alvor at give liv til den unge, smukke kvinde. Det bedste bud er nok en kombination af Peter Asmussens manuskript, Augusts personinstruktion og Birgitte Hjort Sørensens indsats i hovedrollen.

Det hjælper på interessen, så snart Søren Sætter-Lassens Søren Krøyer er i nærheden. Der er en farlighed og uforudsigelighed, men også en charme i hans spil, der gør at man gladelig ser gennem fingre med, at figuren balancerer på kanten af tung kliche om den geniale, men martrede kunstner. Også Tommy Kenter gør det godt i de få scener han er med som husvennen Lachmann. Marie Krøyer er, som andre nyere August-film som Les Misérables (1998), Return to Sender (2004) og Goodbye Bafana (2007), forholdsvis vellavet med udmærket production design og ret lækker billedside – men også helt igennem konventionel og alt for pæn til det passionerede indhold.

Kun nogle trailers.