Anmeldelsesdato:25-03-2013
Tommy Lee JonesArnold Soames
Steve CarellDr. Bernie Feld
Jean SmartEileen
Elisabeth ShueKaren
Mimi RogersCarol

Kan gamle hunde lære nye tricks?

Kay er gift med Arnold. Hver morgen når han kommer ned i køkkenet og sætter sig ved bordet, har hun netop gjort en tallerken med spejlæg og bacon klar til når han sætter sig. Hendes timing er perfekt. Hun har tilmed et krus i den anden hånd. Sandsynligvis kaffe. Og altid den samme grønne kop. Men kan det overhovedet lade sig gøre at ramme det præcise tidspunkt hver gang? Det er egentlig ligegyldigt, for det er nu mere et filmisk trick for at vise os, at Kay og Arnold gentager deres rutine dag ind og dag ud. Deres aften-mønster er næsten lige så spændende. Hun vækker ham i stolen foran fjernsynet, hvor han altid ser golf. De går ovenpå og gør klar til at gå i seng – i hver deres soveværelse. Så da Kay en morgen over baconen og spejlægget fortæller, at nu vil hun have de går i intensiv parterapi, forstår man hende fandeme godt!

Den lange rejse
Kay har i boghandlen startet med at finde en bog af Dr. Feld og på hans hjemmeside set en lille video, hvor han fortæller, at det aldrig er for sent at redde sit ægteskab, hvis man virkelig gerne vil ændre det. Problemet er at Kay er den eneste, der har lyst til forandring; og det er nok udelukkende for at beholde status quo, at Arnold indvilliger i at rejse fra Omaha, Nebraska til Great Hope Springs, Maine for at deltage i kurset. De sidder da også på Dr. Feld sofa så langt fra hinanden som muligt, og den stakkels parterapeut må næsten fysisk hive svarene ud af dem. For naturligvis viser det sig efter nogle dage, at der er flere årsager til, at de er drevet væk fra hinanden; og vi får tydeligt at se, at der ikke er nogen nemme løsninger eller glatte udviklinger i vente.

Super lækkert skuespil
Der er fundamentalt ikke meget at grine af, når det kommer til Kay & Arnolds triste ægteskab, men selv tragedie kan ende i farce, og David Frankel (der også instruerede Meryl Streep i The Devil Wears Prada) har godt greb om sine virkemidler. Hans vigtigste værende Tommy Lee Jones, der vrider sig på sofaen, så publikum frydes. For vores to hovedpersoner er vældig godt konstrueret og endnu bedre fremstillet. Selv Steve Carell yder en flot nedtonet indsats som terapeuten. Han spiller sin rolle fuldstændigt neutralt og lader i stedet Streep og Jones tage al opmærksomheden.
Det er på alle måder en meget moden film, vi har med at gøre. Her tages der tid til at fremlægge figurerne, uden stress og smarte bemærkninger. Målgruppen er ikke nødvendigvis folk med et over 30-årigt ægteskab bag sig, men Hope Springs er lavet til dem med erfaring i bagagen og det er sjældent at Hollywood dyrker den målgruppe.

Ekstramaterialet til Hope Springs ligner en telefonbog ved første øjekast. Men de fem featuretter og de fire alternative scener + fraklippene, som menuen tilbyder er heldigvis lette nok at komme igennem. Rimelig korte uden at være ligegyldige og lavet fra forskellige vinkler, fra psykoterapeuten til filmholdets. Sidstnævntes fylder mest (4 ud af 5), og der er tilmed et kommentarspor fra instruktør David Frankel, som fint uddyber sin film. Han fortæller både om små detaljer som mangel på skodder på husene i byen, de optog i, til de mange forskellige valg de tog omkring figurernes udvikling og opførsel. Vældig hyggelig måde at bruge 100 minutter på!

Mit Grønland24/5
C'est la vie!24/5
Solo: A Star Wars Story23/5