Anmeldelsesdato:26-03-2013
Anders BorchgrevinkØystein
Andreas BraatenKarsten
Hans Olav BrennerThomas
Malin CrepinMalin
Petter Width KristiansenPetter

Når livet gør ondt

Af og til gør livet ondt. Sådan er det for Anders, vores hovedperson, som vi møder siddende i fodenden af en seng. Pigen i sengen er smuk og nøgen, men Anders kigger ud af vinduet. Ud mod den verden, der suser forbi uden for hans rækkevidde. Han forlader hende, går gennem skoven ned til vandet. Fylder lommerne med sten, finder den tungeste sten, han kan løfte og går ud i vandet.

Camera Film
Selvmordet lykkes ikke, og Anders må vende tilbage til den institution, han er indlagt på. Hans første aften med udgang mislykkedes, og han er stadig i live. I stedet tager han tilbage til det Oslo, der spiller en stor rolle i historien om Anders’ sidste forsøg på at genfinde meningen med livet. Han er tidligere narkoman, han er indlagt til afvænning – og selvmordsforsøget var kulminationen på en kædereaktion af mørke tanker. Anders føler ikke, at han passer ind i verdenen – og at verdenen passer til ham.
På dagen op til d. 31. august tager han rundt i Oslo, der engang emmede af drømme og muligheder, og forsøger at finde en vej tilbage. Officielt skal han til en jobsamtale som led i afvænningsprogrammet, men det er vigtigere for ham at få taget kontakt til den intellektuelle bedsteven, søsteren, forældrene og nogle af de gamle venner fra storbyens natteliv. Men har hans misbrug af både stoffer og nærmeste sat for dybe spor? Er det spinkle bånd, der måske kunne redde ham fra helt at tabe tråden med verdenen, bristet for evigt?

Joachim Trier debuterede i 2006 med Reprise, der var en absolut overbevisende debut om ungdommens mange muligheder og ambitionens uendelige drivkraft. Formidlet legende, drillende og vildt overskudsagtigt af en instruktør, der på én gang virkede sikkert rutineret og som en dirrende debutant. Nu, 5 år senere, kommer opfølgeren, der smukt lægger erfaringen til legesygen. Billedsproget er mere afdæmpet, kronologien rettet ud og alvoren har indfundet sig, uden at det går ud over det overbevisende filmhåndværk.

Camera Film
Oslo, 31. august er i princippet en art genindspilning af Louis Malles Kold ild fra 1963 men står i højere grad som den voksne tvilling til den sprælske Reprise. Sammen udgør de et nuanceret dobbeltbillede på ungdommens muligheder og faldgruber i et samfund så gennemsyret af velfærdstanken som det norske. Fra Reprises legende vej ind i livets mange muligheder til det fortabte livs konsekvenser i Oslo, 31. august – og det hele bindes sammen af Anders Danielsen Lie, som fremragende spiller hovedrollen i begge film.

Joachim Trier markerer sig med sin anden film som et af de mest interessante navne i skandinavisk film i disse år. Selvom to film ikke er meget at måle på. Trier samler storbyportræt, et humoristisk blik på bagsiden af hans egen generations forsøg på at samle alle livets goder i en tilværelse – og så den tragiske og næsten ubærlige undergangshistorie om Anders, der trods alle forudsætninger og mange talenter alligevel falder igennem, fordi alle mulighederne bare ikke giver nogen mening. Det er rørende, dramatisk og samtidig ganske underfundigt – og ikke mindst næsten lyrisk skildret med præcise doseringer af diskrete filmiske virkemidler som understreger Oslo, 31. augusts position som den voksne storebror til den løsslupne Reprise.

Intet ekstramateriale.

Stalins død14/12
Brad's Status14/12