Anmeldelsesdato:27-03-2013
Bryan CranstonJack O'Donnell
Alan ArkinLester Siegel
John GoodmanJohn Chambers
Victor GarberKen Taylor
Tate DonovanBob Anders

Filmen der kunne redde liv

Operation Argo tager sit udgangspunkt ved kulminationen på den iranske revolution, hvor militante og revolutionære styrker bestormer den amerikanske ambassade i Teheran og tager 52 ansatte som gidsler. De revolutionære protesterede mod USA’s asylbeskyttelse af deres tidligere monark Pahlavi, som mange iranere følte aversion overfor, fordi han overså landets fatale fattigdom og i stedet forlystede sig i en verden af vestlige fornøjelser. Man kæmpede for en islamisk republik ledet af de revolutionæres kirkelige agitator, Ayatollah Khomeini.

Warner Bros.
For 6 amerikanske ambassade-ansatte lykkes det dog at flygte. De søger tilflugt i den canadiske ambassade, men da det kun er et spørgsmål om tid før de vil blive opsnuset, beder den canadiske og amerikanske regering CIA om hjælp. "Evakuerings-eksperten" Tony Mendez (Ben Affleck) hyres til at udtænke en alternativ flugtform, der kan få de 6 amerikanere ud af Iran. Da alle muligheder synes udtømt, finder Tony frem til en plan ingen tidligere har tænkt på: De skal lave en fup-film, hvor de 6 amerikanere skal agere holdmedlemmer på "location-scouting" i Teheran. Hollywood skal med andre ord hjælpe amerikanerne ud af Iran.

Operation Argo er dybt underholdende i sin kontrastfyldte oprulning af det solrige Hollywoods overfladesøgende verden, og bliver derfor en meget velbalanceret filmoplevelse, der beviser at komik sagtens kan integreres i en ellers alvorlig skildring af en berømt historisk krise. Den iranske konflikt bliver aldrig overgjort igennem en amerikansk optik, men iagttaget fra 6 forskellige optikker, der muliggør en personlig vinkling på krisen, der konstant ruger som et udefrakommende pressionselement. Det bliver aldrig en tungsindig film, men fremstår derimod ligeså let og legende som mange af 70’ernes paranoia-film, der netop lod alvoren og humoren danse i tæt kinddans på knivsægget. Her krydsklippes der på underholdende vis imellem operationens bagmænd i Hollywood og de 6 amerikanere, der er strandet i Iran og slutteligt må indse den konstruerede fupfilm, som værende eneste redningsplanke.

Warner Bros.
I Operation Argo udlægges et højdepunkt for filmindustrien i Hollywood, for hvornår kan en spillefilm siges at have reddet liv på konkret basis? En film der godt nok aldrig blev til noget, men i kraft af sin illusionære funktion fik snøret alle iranske sikkerhedsvagter i lufthavnen, og som siden blev betragtet som et væsentligt kapitel i CIA’s historie og som et glanseksempel ud i landesamarbejde. Der er meget på spil i Operation Argo og det kunne snildt have endt som en actionpræget eller glorificeret hyldest af den amerikanske efterretningstjenestes godgørenhed, men instruktør Affleck vælger at skue tilbage til dengang agentfilm var størst og giver dermed dygtige filmiske nik til 70’er instruktører som Alan J. Pakula og Francis Ford Coppola. Her leges der med stilistiske referencer til 70’ernes analoge og realistiske paranoia-dramaer, og da filmen som bekendt tager sit udgangspunkt i denne tid, bliver formen ikke et fremmedelement, men derimod understøttende og frisk i sin cool retrospektion.

Sammen med stærke præstationer fra, blandt andre Affleck og Breaking Bad’s Bryan Cranston, glimrer Operation Argo med et lynende smart manuskript, der overlegent beviser og håndhæver at gamle, klassiske dyder er vigtigere end unødvendige effekter. Der er mange grinagtige one-liners samlet i denne film, og det er lige før disse bliver for humoristiske i forhold til konfliktens alvorlighed, men Operation Argo er ikke sådan at vippe af pinden: Den er bastant og yderst professionelt sat i scene af Ben Affleck, der i denne omgang for alvor bider fra sig som instruktør. Man kan sige at han måske også har haft det lidt for let? For historien om fupfilmen der skulle redde de amerikanske ambassade-ansatte, er næsten for god til at være sand. I al fald så utrolig, at det næsten kun kan ske på film.

"Operation" er ude af titlen. Ben Afflecks Oscar-vindende drama hedder nu bare Argo og den – blu-ray-udgivelsen i hvert fald – kan her nydes i en endnu længere version. I stedet for blot at vedlægge de slettede scener (de fleste omhandler Tony Mendez’ familiesituation) i ekstramaterialet får vi muligheden for at se dem i filmen: Den såkaldte Extended Cut.
Men bonusmaterialet er langt mere omfattende end de ekstra ni minutter. Udover et glimrende kommentarspor fra Affleck og forfatter Chris Terrio får vi fire featuretter og en dokumentarfilm, der grundigt går bag om begivenhederne fra filmen. Bag kameraet-indslaget "Argo: Absolute Authenticity" handler mest om hvordan filmen blev lavet, mens de andre featuretter, "Rescued from Tehran: We Were There", "Argo: The CIA and Hollywood Connection" og "Eyewitness Account" mere går på hvordan historien udspillede sig. De overlevende 'houseguests', Tony Mendez og selv eks-præsident Jimmy Carter medvirker, og disse er klart værd at bruge tid på.
Endelig finder man dokumentarfilmen "Escape from Iran: The Hollywood Option", der er helt anderledes end de andre menupunkter, men lige ledes højest seværdig.