Anmeldelsesdato:02-04-2013
Michael PeñaMike Zavala
Natalie MartinezGabby
Anna KendrickJanet
David HarbourVan Hauser
Frank GrilloSarge

Reality Cops

Det lover umiddelbart godt, når manuskriptforfatteren fra Training Day igen kaster sig over politiets arbejde i det tungt kriminelle South Central i Los Angeles. Vi befinder os i et byområde, hvor bandekrigen mellem mexicanere og sorte kulminerer i hyppige drive-by-shootings og en konstant stemning af død – og hvor narkokartellerne opererer autonomt stort set uden at blive forstyrret.

Her møder vi fra filmens åbningsscene strømerne Brian (Jake Gyllenhaal) og Mike (Michael Peña) i en billedside, der forvarsler filmens overordnede æstetiske valg. Vi er med på biljagt set fra politibilens overvågningskamera – og i størstedelen af End of Watch er billedsiden lagt i hænderne på forskellige medvirkende. Vores verden er domineret af privatoptagelser og overvågningskameraer – og det skader bestemt ikke oplevelsen af autenticitet at så stor en del af Brian og Mikes stadig mere betændte rejse ned i South Centrals underliv opleves som fanget af dem selv. Det betyder omvendt også, at tilhængere af klassisk fotografhåndværk skal tage søsygetabletterne med i biografen.

End of Watch fremstår som en sær størrelse. På sin vis er den en klassisk drengerøvs-politifilm om to kæphøje kolleger, der høj på adrenalin over at regere over det hårdeste distrikt blandt mange kandidater, ikke er til at skyde igennem – Michael Bays Bad Boys film uden helt så mange one-liners. Og netop som man tror, at man har fået indholdsfortegnelsen på plads, så får vi nuanceret vores hovedpersoner og følger deres forsøg på at kombinere et privatliv med det faktum, at de dagligt sætter livet på spil for deres by og job. Og oveni så giver de mange måske improviserede optagelser fra timerne i politibilen en af de mest overbevisende makkerpar-skildringer i nyere tid. Man forstår simpelthen hvorfor Brian og Mike ikke bare er kolleger, men også er 'brødre' i ånden, når de har fyraften.

David Ayer har sammensat lidt af en omskiftelig cocktail med End of Watch, hvor man lidt føler, at den brutale skildring af narkobaronernes metoder og det fine portræt af makkerskab i tjenesten og politilivets omkostninger på hjemmefronten skurrer mod hinanden. Hver især har de begge kvaliteter, men sammenstillingen virker ikke helt optimalt. Underholdningsværdien er dog i top, men man savner lidt stringensen i fortællingen og tvetydigheden i figurerne fra Training Day – der er End of Watch rendyrket "politi og røvere".

Bare en håndfuld trailers.

Hvem spillede ikke med i Black Hawk Down?