Anmeldt af:Nikolaj Kennov

Anmeldelsesdato:09-04-2013
Nina HossBarbara
Ronald ZehrfeldAndré
Rainer BockKlaus Schütz
Christina HeckeKarin

Mere hvisken end råb

Barbara af Christian Petzold er endnu et filmisk kapitel i den store germanske selvransagelse, hvor forhistorien er lagt til terapi og psykoanalyseret igennem mange, meget varierende, filmværker. DDR’s kontrolregime og overvågningsystemer er tidligere skildret med urban og mørk brod i De andres liv (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006), hvor storbyen dannede et køligt bagtæppe til den undertrykkende og paranoiafyldte situation. Og Goodbye Lenin (Wolfgang Becker, 2003) var en mere humoristisk gennemgang af de unges underkuede revolte mod det massive politiske apparat i det fjerne, men dog så nære øst. Barbara omhandler samme dystre periode i tysk historie, men her er fokus derimod henlagt provinslivets stilfærdighed, hvor regimet mere fremstår som en underliggende part af den ellers almindelige sommeridyl.

Filmens titelperson Barbara (Nina Hoss) er børnelæge. Som straf for at have søgte visum til vest, sendes hun til en søvnig provinsby ved den østtyske kyst i 80'erne, hvor hun skal arbejde på et nedslidt hospital. Hun er fast besluttet på at flygte, men overvåges konstant af Stasi. Hun mistænker sin mandlige kollega, hospitalslederen André (Ronald Zehrfeld), for at være spion og overvåge hende, men hun begynder at tvivle på dette i takt med at han at åbner sig for hende. Da Barbaras vesttyske kæreste planlægger en mulig flugtvej, stilles hun på prøve – for findes den frihed og kærlighed hun søger, virkelig på den anden side af jerntæppet?

Filmen serverer et naturalistisk billede af den østtyske tilstand. På trods af regimets latente tilstedeværelse blev livet også levet i de små provinsbyer, hvor sommerdagene var lange og almindeligheden sikkert ligeså besnærende som i vest. Barbara dvæler i sin stilstandsramte situation, og vi mærker hendes rastløshed og kedsomhed snige sig ind i filmens udstrakte, tavse scener, hvor dialogen er skåret ind til benet, men ikke på noget tidspunkt virker overflødig eller ligegyldig. Barbara er en tyst og alvorlig film, der ønsker at fortælle historien om DDR igennem en subtil og realistisk optik. Her er ingen paranoia, ingen direkte kontrol, men alligevel synes samfundet ramt af krise, hvilket oprulles igennem de præsenterede patienter på hospitalet, heriblandt en pige, der er flygtet fra en arbejdslejr og er blevet gravid. Også den kollegiale læge er tvunget til at varetage en tvetydig overvågningsrolle overfor Barbara, hvis tillid han forsøger at vinde, men gang på gang må ses sig slået af DDR’s tvungne janushoved. Filmen glimter ved sine neddyssede og beherskede hints til det egentlig ret dramatiske materiale, som den tager udgangspunkt i, og bliver derved en meget anderledes film end de to øvrige DDR-forgængere De andres liv og Goodbye Lenin.

Barbara er næsten også en film rullet ind i sig selv, og stedvist forkramper den i stilfærdig stivne, hvor en anelse mere drama ville have været på sin plads. Replikføringen er velskrevet, men savner af og til lidt narrativ spændstighed samt nogle slag på de filmiske olietønder. Det virker næsten urealistisk at lade to mennesker sige så lidt overfor hinanden! Her fejler filmens ellers så fine og dybsindige greb om stilheden, og stilheden bliver kunstnerisk på en lidt for konstrueret måde. Dog stikker toppen af isbjerget længere end forventet, og Barbara er med sine minimale virkemidler og afdæmpede skuespil, en rørende og overbevisende hvisken, hvor der ellers ville have været høje råb.

Der er intet ekstramateriale på dvd-udgivelsen.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12