Solar Mamas

Varighed:52 minutter
Instruktør:Mona Eldaief
Jehane Noujaim

Premieredato:24-04-2013

Kvinde kend dit kald

Det er blevet hævdet gentagne gange, at det 21. århundrede bliver kvindernes århundrede. Specielt i verdensdele hvor det før var utænkeligt for en kvinde at få en længere uddannelse og større indflydelse i samfundet, er der ved at ske ændringer. Refea er et skoleeksempel på en ambitiøs og kærlig kvinde og mor, der drager fra en beduinlandsby i Jordan den lange vej til et college i Indien, hvor hun skal uddanne sig som ingeniør med speciale i solenergi. Undervejs skal hun dog lige sluge et par kameler i Mona Eldaief og Jehane Noujaims dokumentarfilm Solar Mamas.
Særligt Rafeas mand er ikke begejstret ved udsigten til at skulle tage ansvaret for deres fire små døtre. Til trods for store uoverensstemmelser insisterer Refea på sin plan, selvom det afsavn hun senere må lide viser sig at være for stort. Det er specielt de bratte omvæltninger, mødet med en fremmed kultur og uddannelseskravene, der slider på Refeas tanker og følelser. Alligevel trodser hun de vedtagne konventioner og færddiggør uddannelsen til familiens, vennernes og ikke mindst det jordanske samfunds store jubel og begejstring.

DFI
Enhver der arbejder med dokumentarfilm ved, hvor vigtigt det er at have en stærk karakter, der kan brænde gennem lærredet. Rafea er som skabt til rollen som den både stærke og skrøbelig kvinde, der modsætter sig forældede normer og fortærskede kønsrollemønstre. Rafea lyser op gennem sit mod, ildhu, viljekraft, engagement og moderskab og fremstår derved som en moderne og emanciperet kvinde fra Mellemøsten. Solar Mamas er dog ikke kun et glansbillede, men ligeledes et nøgternt og uforestillet portræt af en kvinde og hendes sejre og nederlag.
Solar Mamas er en fin, tankevækkende og observerende dokumentarfilm om et særdeles aktuelt emne. Filmen varer lidt under en time, hvilket er passende, da stoffet og konflikterne i filmen i enkelte scener tangerer til at være en smule banale og udramatiske. Ellers giver den et glimrende indblik i det kønshieraki, som hersker i Mellemøsten, men som også langsomt lader til at blive udfordret af flere og flere viljestærke kvinder. Solar Mamas er endnu en veldrejet og nødvendig film om forstokkede forhold i Mellemøsten og regionens mange beundringsværdige kvinder.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5