CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Dans la maison

Produktionsland:
Frankrig

Produktionsår:
2012

Manuskript:
François Ozon

Producere:
Eric Altmeyer
Nicolas Altmeyer
Claudie Ossard

Fotograf:
Jérôme Alméras

Klipper:
Laure Gardette

Komponist:
Philippe Rombi

Censur:
Tilladt for alle

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 2 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
03-05-18:
Alt for min søn
06-03-15:
Før vinterkulden
27-02-15:
Min lejlighed i Paris
14-11-14:
Ung og smuk
12-03-12:
I dine hænder
09-11-10:
Franske forviklinger
18-01-10:
Jeg har elsket dig så længe
06-03-08:
5x2
14-12-06:
Intime betroelser
11-08-03:
8 kvinder
 


Selv i de bedste hjem

Anmeldt af:Niels Roe
Genre:Thriller
Varighed:105 minutter
Instruktør:François Ozon
 
Premieredato:15-05-2014
Medvirkende:Som:
Fabrice LuchiniGermain
Ernst UmhauerClaude Garcia
Kristin Scott ThomasJeanne Germain
Emmanuelle SeignerEsther Artole
Bastien UghettoRapha
Denis MénochetRaphas far

Under den pæne overflade
 
Den franske instruktør François Ozon har en uforlignelig evne til afklæde familier og udstille deres falskhed og fortielser. I sin seneste film Selv i de bedste hjem er det to familier, der står for skud. Kort fortalt fatter den dedikerede og lidt selvhøjtidelige lærer Germain (Fabrice Luchini) sympati for den begavede elev Claude (Ernst Umhauer), der har et åbenlyst skrivetalent. Germain øjner et stort potentiale i den unge knøs, og han bliver hurtigt hans protegé. Germain overtaler Claude til at indynde sig hos en elev i klassen – Rapha (Bastien Ughetto). Claude får til opgave at skildre dennes familieliv, hvilket kan videreudvikle hans gryende talent. Efter nærmere instrukser fra Germain trænger Claude ned under den pæne og polerede overflade, der hersker i Raphas hjem. Moren (Emmanuelle Seigner) i hjemmet har eksempelvis ikke indfriet alle sine drømme og kæmper desuden med boligindretningen. Modsat lever faren (Denis Ménochet) i lykkelig uvidenhed om sin kones længsler og strabadser. Han er langt mere interesseret i kinesisk kultur, hvilket blot understreger afstanden i deres ægteskab Det opsnapper den sensitive Claude lynhurtigt, og den dysfunktionelle familie fungerer pludselig som inspiration for hans kommende novelle. Samtidig døjer Germain med et anstrengt forhold til sin kone Jeanne (Kristin Scott Thomas).


Copyright:
Camera Film
Optimisme og fatalisme
Det er en velkendt sandhed, at voksne mennesker med tiden gennemlever små eller store kriser – ikke nødvendigvis økonomiske, men nærmere eksistentielle. Det er netop kriser og krydsfeltet mellem barn og voksen, der står centralt i Selv i de bedste hjem. Dels er den unge Claude indbegrebet af ungdommens optimisme, dels er Germain eksponenten for den fatalisme, der uundgåeligt har sneget sig ind efter flere år med bitre nederlag og fejlslagne forventninger. Denne tematik, det dynamiske samspil mellem Claude og Germain og den psykologiske afdækning er klart filmens bedste fortællemæssige træk. Dertil er skuespillet i særklasse. Ernst Umhauer som den unge Claude er en lise. Han rammer den helt rette replik, gestik og mimik, man associerer med en digterspire. Fabrice Luchini som Germain er desuden en gave i rollen som den resignerende lærer, der pludselig opdager et håb, inden han helt kaster håndklædet i ringen. Desuden yder både Emmanuelle Seigner og Kristin Scott Thomas glimrende præstationer, som desperate husmødre. De fanger begge den tone af længsel og lunefuldhed, der indtræffer efter år med forliste drømme og forstummede samtaler.

Kunstens væsen
Det dobbelte familieportræt i Selv i de bedste hjem fungerer kort sagt perfekt i hænderne på Ozon. Han formår på elegant og spiddende vis at skildre alle de undertrykte følelser og ulykkelige skuffelser, som har sat sine umiskendelige aftryk i hver af de ældre karakterer. Desuden indfanger Ozons film ungdommens uskyld og sensibilitet med stor ynde og klogskab. Selv i de bedste hjem er ikke kun en fortælling om voksne og unge mennesker, men desuden en større fortælling om kunstens frigørende og afslørende væsen. Det er nemlig gennem Claudes skriverier om Raphas familie, at sandheden for alvor ser dagens lys. De korte noveller og romanskitser bliver nemlig både et fint studie i familielivets indviklede psykologi og det klassiske forhold mellem lærer og elev. Selv i de bedste hjem er desuden en film, der udvisker grænsen mellem virkelighed og fiktion. Dermed bliver filmen en drilsk og dybsindig leg med vores forestillinger og iagttagelsesevne. Det kan varmt anbefales at se denne franske perle af en af de helt store nulevende instruktører. Det er nemlig meget sandsynligt, at man vil kunne genkende de samme mønstre, følelser og stemninger, der gør sig gældende hos familierne i filmen.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Det tredje mord16/8
The Equalizer 216/8
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvad er Woody Allens rigtige navn?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google