Anmeldelsesdato:29-04-2013
Rosamund PikeHelen Rodin
Werner HerzogThe Zec
Richard JenkinsAlex Rodin
David OyelowoEmerson
Robert DuvallCash

En cowboy uden hest

Jack Reacher tager udgangspunkt i en Irak-veterans koldblodige og tilfældige drab på en række uskyldige forbipasserende midt i Pittsburghs myldretid. Alle spor peger tilbage på eks-soldatens James Barr, men han håndhæver sin uskyld og kræver at få den egenrådige Jack Reacher sat på sagen. Han er forhenværende kommissær og kender Barr fra Golfkrigen, og da dennes søster (Rosamund Pike) hyrer en ligeså ambitiøs forsvarsadvokat, opdager de, at der ligger en skjult sammenhæng i de alligevel ikke helt tilfældige mord. Men ukendte kræfter forsøger sideløbende at forhindre dem i opklaringen, og Jack Reacher må træde i karakter og i retfærdighedens navn undse sig loven.

Jack Reacher fungerer sådan set efter alle actionfilmens gængse regler, og det er rart at se Tom Cruise i en lidt mindre glat rolle, som ikke lægger bånd på sig selv, når det gælder velskrevne one-liners og hårdtslående voldseskapader. Jack Reacher er som karakter indbegrebet af en cowboy, der med ligedele egenrådighed og selvjustits ikke forholder sig til almindelige lovmæssigheder, men derimod lader sin egen moral- og etik herske i sin omflakkende færd gennem den amerikanske forbryderverden. Men han er også en ganske atypisk helt, for han ejer ingen bil og er næppe godhedens vogter, men lader retfærdigheden, eller i hvert fald sin fortolkning af den, ske fyldest. Han er ligeglad med årsager, beviser og anden evidens, for hans manglende tiltro til det etablerede system har gjort ham til en klassisk cowboy, men egentlig også en egensindig anti-helt, en anarkist om man vil, der går til forbryderne med sit helt eget kodeks. Jack Reacher er noget så uamerikansk som en cowboy uden hest, et udtryk for finanskrisens depravation, og han spilles med effektiv tæft af en Tom Cruise, der ikke bare hæver sig som en hårdhudet selvtægtmand foran kameraet, men også selv har produceret filmen og hyret instruktøren Christopher McQuarrie.

I modsætningen til Jack Reacher står forsvarsadvokaten, der i Rosamund Pike’s skikkelse tillægges både intellekt og sødme. Hendes intellekt står i stærk kontrast til Jack Reachers selvopfundne jura, men som repræsentant for systemet, kan hun ikke drage alternative konklusioner, og må ses sig nødsaget til at vælge side. Jack Reacher er praktikant udover det sædvanlige og hans selvtægt modsvarer hendes juridiske tilgang til lov og ret, men hun må slutteligt indse, at den sleske ærkeskurk, spillet med overdreven accent af Werner Herzog, ikke kun kan stoppes via paragraffer.

Filmens gennemgående humor er forfriskende, især Jack Reacher’s sarkastiske one-liner’s former sig som et oplivende element i sammenhæng med filmens ellers konventionelle genretilgang, men desværre bliver Werner Herzog ufrivillig komisk i sin klicheprægede fortolkning af superskurken. Hans sleske og summende tyske accent er sjov udover sædvanen, og det er ikke til at gennemskue om det egentlig er intentionen, at ikke bare hans accent, men også replikker skal virke så overdrevne og urealistiske.

Humoren, lige gyldig om den er frivillig, redder filmen op på et højere niveau, og besidder en ganske vitaliserende effekt i forhold til filmens anslåede seriøsitet. Selvom filmen egentlig er en ganske gængs action-basker, har dens kontroversielle åbning, fået mange kritikere op af biografstolen, hvilket jeg sådan set godt kan forstå. For med den nylige skolemassakre in mente, synes dens morale om selvtægt udover lovens sædvanlige rammer, ganske usympatisk – også selvom helten smider pistolerne til sidst og lader en voldelig brydekamp udgøre filmens klimaks.
Jack Reacher er gennemgående amerikansk i sin helliggørelse af selvretfærdighed og nedgørelse af den i forvejen eksisterende minimal- og liberalstat, men den humoristiske timing og ukorrekte anti-helt er alligevel nævneværdige størrelser, der samtidig punkterer den amerikanske puritanisme. Jack Reacher er lige efter bogen, men samtidig et nyt bud på en hårdtslående actionkomedie, der både på frivillig og ufrivillig basis, fungerer ganske fint som mere komedie end seriøs actionfilm.

(- af LB)

Ud over to udmærkede kommentarspor med henholdsvis Christopher McQuarrie & Tom Cruise og komponist Joe Kraemer, som hver især taler ud fra deres kompetencer, er der vedlagt tre lige så spændende featuretter.

Den ene handler stort set kun om Jack Reacher-figuren, "The Reacher Phenomnon", og er har derfor forfatter Lee Child i centrum, men de to andre indslag, "When the Man Comes Around" og "You Don't Mess with Jack Reacher: Combat and Weapons", er med Cruise, McQuarrie i spidsen og går lidt i dybden med diverse aspekter omkring skabelsen af filmen.
Lækkert produceret og fint underholdende!