Anmeldelsesdato:26-04-2013
Woody HarrelsonCharlie
Sam RockwellBilly
Abbie CornishKaya
Christopher WalkenHans
Olga KurylenkoAngela

På jagt efter psykopater

Intet er, som det tager sig ud på overfladen, når den britisk-irske Martin McDonagh laver film. Han udskiftede en yderst succesrig karriere som dramatiker med debutfilmen In Bruges, der scorede point på at give en dramatisk gangsterhistorie både nerve og sjæl, og for at dyrke sproget og den skæve anekdote på en måde, som syntes helt ny. Stilen var naturligvis inspireret af det, der lidt populært kaldes "Tarantinoficeringen" af gangsterfilmen, men det var ikke bare skarptskydende dialoger, som fascinerede i Brügges mørke gader, det var selve stilen hvormed det blev vist, at de hårdkogte hovedpersoner viste sig at have bløde sider, som imponerede.

Nu er McDonagh rykket til Hollywood for at udbygge karrieren i filmens verden, og det er både til det bedre og det værre – heldigvis sådan nogenlunde ligeligt fordelt. Seven Psychopaths er nemlig både frydefuld metakommentar på linje med Shane Blacks rappe Kiss Kiss Bang Bang og samtidig et ærligt forsøg på at redefinere en genre, som trods Tarantinos snart 20 år gamle saltvandsindsprøjtning er gået i stå i kendte fraser og formuleringer.

I centrum for fortællingen om de syv psykopater har vi Martin, der er manuskriptforfatter. Ikke Martin (McDonagh) som har lavet filmen, men figuren Martin (kaldet Marty: spillet af Colin Farrell, der også var fremragende i In Bruges), som har besluttet sig for at lave en gangsterfilm med titlen "Seven Psychopaths" uden at have skyggen af idé om, hvem de er, og hvad de skal lave. Han er med andre ord helt på spanden, men så er det godt, at man har en ven som Billy, der altid er god for en historie. Marty begynder at lave en liste over psykopater og de fortællinger, de indgår i – og mens vi følger Martys forsøg på at stykke et plot sammen til hans film, indser vi, at psykopaterne i høj grad også findes omkring ham, og at de på den ene eller anden måde får en indflydelse på hans film, som også er den film, vi ser.

Det lyder kryptisk – og det er det også et stykke af vejen – for det er svært at skelne, hvad der er film og hvad der er film om filmen. Styrken i Seven Psychopaths er måden hvorpå McDonagh igen bruger sproget og de små anekdoter som drivkraften i sin film. Der tales meget – lige fra åbningsvignetten med Boardwalk Empire-folkene Michael Pitt og Michael Stuhlberg – og frem til den afslutning, som vores hovedperson hele tiden har en plan om skal ende med noget andet end den klichétyngede skudduel mellem de onde og de gode. Ordene skal fylde noget, det skal være en gangsterfilm om noget andet end vold.

Psykopaternes fortællinger fortælles netop som små historier, små kortfilm, der rummer deres egne styrker. Centralt har vi udover Colin Farrell en skøn Sam Rockwell som den lidt fjollede Billy og en helt fantastisk Christopher Walken som den pertentlige Hans, der tjener til sin syge kone ved sammen med Billy at stjæle hunde og derefter score dusøren. Det er low lifes, men deres liv kommer pludselig til at handle om – nå, ja – psykopater på stribe.

Balancen mellem de to lag – revisionen af gangstergenren og metafilmen, der taler om at revidere gangstergenren, blender aldrig fuldstændigt sømløst sammen. Det afholder Seven Psychopaths fra at være et helt uomgængeligt værk, men hvis man holdt af In Bruges er der ingen grund til at gå glip af en skæv, upoleret, men oprigtigt velspillet gangsterhyldest, hvor forfatteren for alvor er sat i centrum – endnu mere end den snakkesaglige Tarantino formåede at gøre i sine film.

De er ikke lange, men de seks små featuretter, der er vedlagt udgivelsen, er ganske skæve og især indslaget Seven PsychoCats er morsomt.

Human Flow9/11
The Shining9/11