Jeg taler til jer - John Kørners verden

Varighed:60 minutter
Instruktør:Jørgen Leth

Premieredato:08-05-2013
John Kørner

Jeg maler altså er jeg

John Kørner er én af hovedkræfterne i nyere dansk kunst. Kørners malerier består stilistisk set af farverige kaskader af gul og purpur, mens indholdet af malerierne ofte kredser om mere kradsbørstige tematikker som krig og prostitution. John Kørner er en kunstner, der arbejder meget i serier og på ingen måde selviscensætter sig selv. Derimod er der tale om en aldeles jordbundent og jovialt menneske – én mand man snildt kunne forveksle med familiens rare onkel. Det er nok ikke en tilfældighed, at én af veteranerne indenfor dansk dokumentarfilm Jørgen Leth har "forelsket" sig i Kørners person og værker. I sin portrætfilm Jeg Taler Til Jer følger filmmageren Jørgen Leth maleren John Kørner i hans virke i en periode på omkring fem år. Der har altid været noget frugtbart forbundet med at lade en kunstner portrættere en anden kunstner. De kender mildest talt begge den kunstneriske proces og metier, men der kommer aldrig et kunstværk ud af portrætfilmen, selvom den har anstrøg af eftertanke og relevans.

Camera Film
Skygge- og slagsider
John Kørner har gjort det til et tilbagevendende motiv at beskæftige sig med det han kalder "uløste problemer". I dette tilfælde er det emner som skildrer menneskets skyggesider og livets slagsider. Alligevel er der tale om en stilfærdig dokumentarfilm, der ønsker at undersøge malerens proces og forsøge at trænge helt ind værkstedets skabende processer. Specielt krigen i Afghanistan har gjort et uudsletteligt indtryk på Kørner, hvilket han "bearbejder" gennem sin kunst. Undervejs mødes de to kunstnere og diskuterer værkernes tilblivelse og drøfter tanker om kunstens væsen. Der er dog ikke meget dynamik eller drive over deres møder, hvilket gør det en smule tamt og trivielt at overvære. Der er ganske enkelt for meget broderskab end brod over deres stævnemøder. Jørgen Leth interviewer eksempelvis på et tidspunkt Kørner over Skype fra sin residens på Haiti og virker ikke specielt tilstedeværende.

Uden fokus og form
Kørners billedserier om gadeprostituerede og døde danske soldater har skabt debat, og et bestillingsarbejde, som han laver til Amalienborg Slot i samme periode, bliver afvist. Leths kamera indfanger en række personlige samtaler, men tilskueren kommer aldrig helt tæt på mennesket Kørner – måske fordi han er for privat, eller fordi det ikke har beskaffenhed? Det er altid forfriskende at få et aktuelt og levende indblik i det danske kunstliv, og hvordan kunstneren forholder sig til den virkelighed, der ofte kan være en anstødssten i den kunstneriske skaberproces. Jeg Taler Til Jer bliver dog aldrig et interessant eller inderligt portræt af en kunstner, men glider mestendels på lærredets overflade og trænger desværre ikke helt ned i de mange farver og dybder, der faktisk udgør Kørners værk. Filmen mangler ganske enkelt fokus og form. Dog skal den roses for den meget stemningsfulde lydside som Kristian Leth har været med til at komponeret. Jeg Taler Til Jer er en anelse misvisende titel, da den desværre aldrig helt taler til tilskueren.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5