Premieredato:25-07-2013
Antonia Campbell-HughesNatascha Kampusch
Thure LindhardtWolfgang Priklopil
Amelia PidgeonNatascha Kampusch som ung
Trine DyrholmBrigitta Sirny

Kældermennesket

Det er en fortærsket kliché, at virkeligheden sommetider overgår fantasien. Alligevel ser vi beviser for dette gang på gang. Dette var eksempelvis tilfældet, da det kom frem, at den østrigske pige Natascha Kampusch var blevet holdt indespærret i et kælderrum i mere end 8 år eller for at være helt præcis 3096 dage. Hun blev kidnappet som 8-årig af Wolfgang Priklopil i en hvid varevogn. Under hendes tilfangetagelse udnyttede han hende både psykisk og fysisk. Da det lykkedes Kampusch at slippe fri den 23. august 2006 begik Priklopil selvmord samme dag. Sagen fik efterfølgende en hel verdens udelte opmærksomhed og senere stillede Kampusch op til interviews og udgav en bog, der byggede på hendes oplevelser. Sidenhen tog producenten Bernd Eichinger kontakt til Kampusch for at opnå tilladelse til at filmatisere begivenhederne. Eichinger døde midt i manuskriptprocessen, men instruktøren Sherry Hormann fuldførte dog projektet, hvilket har resulteret i filmen 3096 dage. Det er med andre ord en film, der med al ret kan benytte betegnelsen: Bygger på virkelige begivenheder.

Minimumskrav
Historien om den grufulde kidnapning er selvsagt en tophistorie for journaliststanden. Den har alle de bestialske elementer, der skal til for at forfærde og lamslå læseren. Modsat er det vel kun rimeligt at stille visse krav til dækningen, og bør filmatiseringen af begivenhederne ikke være forbundet med store etiske overvejelser? Hvordan fremstiller vi begivenhederne lødigt? Hvordan formår vi, at Kampuschs historie bliver formidlet med respekt for hende? Hvordan undgår man, at det ikke ender i kommerciel spekulation? Det er vel rimelige krav at have som instruktør og stille som kritiker. Overordnet set formidler 3096 dage til dels historien uden at overdrive eller overdramatisere de virkelige begivenheder. Derimod er der flere scener, der desværre reducerer Kampusch til et sexobjekt. Der spekuleres lidt for meget i nøgenscener frem for at formidle hendes psykiske lidelser. Der er desværre kun enkelte scener, hvor tilskueren får et reelt indblik i hendes psykiske lidelser, hvilket sker, når hun nedfælder hendes tanker på en rulle toiletpapir. Samtidig tegner filmen heller ikke et entydigt negativt billede af Priklopil.

Stockholm-syndrom
Det er tydeligt, at Kampusch udvikler en svag version af det såkaldte Stockholm-syndrom, hvor gidslet sympatiserer med gidseltageren. I begyndelsen er Priklopil relativ skånsom overfor Kampusch, men med tiden udvikler han stærkt dominerende, udnyttende og manipulerende træk. Han sulter hende, straffer hende korporlig og klipper sågar håret af hende. Til trods udtrykker hun glæde, når han eksempelvis giver hende bøger og julegaver. På handlingsplanet er 3096 dage ellers relativ begivenhedsløs og foregår hovedsageligt i Priklopil hus, hvor Kampusch er blevet tvunget ned i et klaustrofobisk kælderrum på 6 kvadratmeter. Med tiden får hun dog adgang til hele huset. I kælderrummet former hun sin egen fantasiverden gennem bøger og skuespil med dukker. Hun er på ingen måde sindssyg, men dette er hendes eneste overlevelsesstrategi i forhold til den forfærdelige og umenneskelig situation hun er blevet bragt i. Denne del er filmens mest vellykkede, og samtidig opnår den en effektfuld følelse af klaustrofobisk indespærrethed.

Belæg for filmatisering
Den franske forfatter Albert Camus har engang udtalt, at der findes to slags forbrydelser: De nøje planlagte og de affektbetonede. I dette tilfælde er der tale om den først slags. Et af de mest grusomme træk ved filmen og virkelighedens begivenheder er den kølighed og kynisme, hvormed forbrydelsen blev udført. Lige fra kælderrummets totalsikring til den psykologiske manipulation. Thure Lindhardt spiller Wolfgang Priklopil, hvilket han gør meget troværdigt. Han formår at fremstille et diabolsk dobbeltmenneske, der på den ene side er straffende og 'beskyttende'. I rollen som den unge Natascha Kampusch ses Amelia Pidgeon. Hun er overbevisende i sin frygt og angst. I rollen som den ældre Kampusch ses Antonia Campbell-Hughes. Hun er desuden velvalgt, selvom hendes følelsesregister ikke udfoldelses optimalt. Slutteligt ses Trine Dyrholm i en lidt ufrivillig komisk synkroniseret udgave som moren. Det er svært at finde et belæg for, hvorfor Kampuschs historie skal filmatiseres. 3096 dage finder aldrig helt det belæg, men beviser blot, at virkeligheden sommetider overgår fantasien.