Anmeldt af:Nikolaj Kennov

Selena GomezFaith
Vanessa HudgensCandy
Ashley BensonBrit
Rachel KorineCotty
Heather MorrisBess

Når festen går i tomgang

En gang om året tager alle amerikanske teenagere på såkaldt spring break. Hvor de fornuftigste bliver hjemme for at indhente det tabte pensum, giver andre bøgerne og professoren et spark i løgene og fester solen op i en ugelang virkelighedsflugt af dionysiske dimensioner. Den tidlige påskeferie lover et kærkomment åndehul fra skolelivets kedsomheder, en frihed der opleves bedst på cokebaner så lange som sneplove, tågede bong’er og spiritus der ligner saftevand. I den amerikanske indie-instruktør Harmony Korines hedonistiske meditation Spring Breakers springer et par provinskedede tøser ligeledes ud i forårsferiens festorgier. Brit, Candy, Cotty og Faith er hinandens slyngveninder, men keder sig voldsomt i deres skolære tilværelse på det fornuftige kollegie. De længes desperat efter de eventyr, som provinsomgivelserne ikke kan indfri, og efter at have røvet en fastfood-restaurant drager de til Florida for at udleve deres drømme om party og penis, men også forsømme et forår, der viser sig mørkere end forventet ved mødet med den selverklærede gangster Alien (James Franco med guldgebis). Den pornoagtige pimp lover at tage sig af dem, og i selskab med deres nye forsørger flytter tøserne konstant grænser for hvor langt de vil gå i oplevelsen af det spring break, som de nægter at glemme. Dog gemmer der sig også trusler bag de hæmningsløse udskejelser og samvittigheden bliver sat på prøve i takt med at adrenalinen stiger i et endeligt, men også fatalt opgør med den besnærende kedsomhed.

Spring Breakers ligner Korines mest tilgængelige film. Her er skruet op for Floridas neonoplyste coleur i de overfladiske og depraverede ferieresorts, og den sexede cyklamen slynger sig konstant om rystende bagdele og bare bryster i en sanselig kritik af overfladelivets og virkelighedsflugtens farlighed. Spring Breakers feststemte skildring af ungdommens tøjlesløse udfoldelsestrang, ligger umiddelbart langt fra Korines sædvanlige resignation blandt nødstedt white-trash i amerikanske forstadsmiljøer, men griber samme nihilistiske tomhed fra hans øvrige film (Gummo, Mister Lonely). Filmen sværmer konstant om dens velvalgte bikiniklædte stjernefrø, de fire rastløse og forvirrede tøser, der synes at vise alt frem for at fjerne sig fra deres tidligere karrierer som Disney-stjerner (Vanessa Hudgens fra High School Musical-filmene og det tuttenuttede teenageikon Selena Gomez) samt wunderschön model (Ashley Benson fra Ford Agency). Både som skuespillere og karakterer synes de at ville flygte fra en omklamrende kuvøse, der holder dem i dvale inden de voksendommens forpligtelser, og man må belønne ovennævnte skuespillere for deres modige medvirken i en film, der både lader dem dyrke fellatio med en ladt (vand)pistol og slikke kokain fra spiritusvædede bryster, imens de desperat forsøge at finde nøglen til Disneys kyskhedsbælte.

Men enhver fest må have en ende, og Spring Breakers drukner (til hipsterens store ærgrelse) i en monotoni, der snildt kunne have været undgået hvis instruktøren havde haft noget mere på hjerte. Kritikken af den moderne ungdoms overfladiske jagt på lykke er relevant, men ligegyldiggøres idet vi ikke får serveret konsekvenserne efter den festlige destruktion. Det bliver ved den MTV-poppede udstilling af de mange udskejelser, der sammenkædes af den udknaldede rasta-gangster Aliens repeterende mantra "spring break – spring break", hvilket lader den evige fest fortsætte til en sidste drabelig udgang. Filmens berusende og frenetiske flimmerform ligner i første omgang et befriende alternativ til den vante amerikanske ungdomsfilm, men ender ironisk nok med at undergrave kritikken af overfladelivet. Igennem denne ligeså letbenede form, stikker Spring Breakers ikke længere end lige til bikinikanten. Ligegyldigt hvor meget de fire tøser kæmper for at frembringe en gnist af moralske tømmermænd, undermineres deres ellers stærke følelsesmæssige efterveer af filmens påtrængende provokationsgejst, der fremslynger en fuldstændig ulogisk slutning. Korines dyrkelse af populærkulturens bad-taste sammen med dens teenagiøse form, ender simpelthen med gøre Spring Breakers distanceret. Fremfor at levere en provokerende penetration af ungdomslivets forbudne æble, ender filmen med at blive ligeså pubertær som en hallucineret version af High School Musical.