Anmeldt af:Charlotte Sarah Stuhr

Tim RobbinsMike
Gwyneth PaltrowPhoebe
Josh GadNeil
Joely RichardsonKatie
PinkDede

Den tabuiserede afhængighed

Stuart Blumberg er instruktøren, der står bag denne noget anderledes romantiske komedie, tilsat et strejf af alvor. Thanks for sharing handler nemlig om de tabuiserede lidelser, som samfundet fordømmer og som de fleste kun har afsky til overs for. Vi bliver taget med til møderne hos en afholdenhedsgruppe for sex-afhængige, og på rollelisten ses blandt andre Gwyneth Paltrow og en meget bramfri Pink. Jeg må blankt indrømme, at det ikke er den amerikanske feelgood-komedie, jeg normalt opsøger, og forventede derfor heller ikke ligefrem, at kunne tilføje en ny favorit på listen, efter at have set Thanks for Sharing. Det kan jeg heller ikke, men filmen har alligevel et mere eftertænksomt tema, som overraskede positivt.

Adam (Mark Ruffalo) er en succesfuld og charmerende mand, der umiddelbart ikke ser ud til at have de store bekymringer i livet. Han går dog rundt med en hemmelighed, der er meget svær at dele med andre, for han har lige krydset 5-års dagen som afholdende sex-afhængig og er tilknyttet 12-trinsprogrammet for mennesker med denne lidelse. Han begynder lige så stille at date igen, da han møder den sjove og friske Phoebe (Gwyneth Paltrow), men det er bestemt ikke let, at skulle fortælle hende sandheden om fortiden, og endnu sværere er det at holde den rene linje, når der opstår kurrer på tråden i forholdet.

I gruppen er Adam mentor for den nørdede Neil (Josh Gad), som bryder hele sit liv ned med sin afhængighed, men udelukkende overlever på sin konstante brug af sarkasme og overfladisk humor, og ikke har stor succes med afholdenheden, indtil han møder den hårdkogte Dede (Pink), som han får et nært venskab til. Mike (Tim Robbins) er mentor for Adam, og har holdt sig på måtten i over ti år, men pludselig dukker hans søn, som er tidligere stofmisbruger, op hjemme hos ham, og da der opstår familieproblemer, truer impulserne med at ødelægge det ellers så gode liv.

Det ville være en overdrivelse at kalde filmen her for charmerende. Især bliver den kiksede Neil fremstillet som direkte frastødende i starten, med hans donuts, den kaotiske lejlighed og hans samling af pornofilm, men samtidig har den dog en ærlighed over sig, der viser de problemstillinger, som mennesker med disse problemer bærer rundt på. Det handler både om andre menneskers uforståenhed overfor dem, vanskeligheder i forhold til relationer til andre og alle de faktorer, der spiller en rolle for afhængigheden. Det sidste kunne man sagtens have givet endnu mere plads i filmen, da det netop er baggrunden for afhængighed, der fører til forståelse af den. Det er ret interessant at se, hvor hårdt det er for personerne at have en ganske almindelig hverdag, og foretage sig noget så normalt som at tage metroen til arbejde. Som med alle andre slags misbrug, har det nemlig tendens til at overskygge alt andet i livet.

Filmen kan nok ikke helt undgå at blive en smule vammel, hvis ikke du er til den typisk amerikanske komediehumor, der jo oftest gør brug af laveste fællesnævner. Det meste af filmen omhandler selvfølgelig det seksuelle aspekt og hvordan mændene i gruppen konstant betragter fremmede kvinder, hvilket man altså får nok af på et tidspunkt – og det er lidt synd, for selve emnet kunne godt være blevet behandlet lidt finere. Yderligere ville det have klædt filmen, hvis man var kommet lidt tættere ind på karaktererne, så man lærte dem, og grundene til deres afhængighedsforhold, bedre at kende. Thanks for Sharing søger til dels at få os til at forstå mennesker med sexafhængighed, men det lykkes også kun til dels.