Anmeldelsesdato:10-06-2013
Sung KangTaylor Kwon
Jason MomoaKeegan
Christian SlaterMarcus Baptiste
Sarah ShahiLisa Bonomo
Adewale Akinnuoye-AgbajeMorel

Bankekød til slemme drenge

Det er ikke nemt at blive gammel i Hollywood. I hvert fald ikke hvis du var en stor actionstjerne i 80’erne. Bruce Willis og Arnold Schwarzenegger floppede begge med deres to sidste film i hjemlandet, og herhjemme var modtagelsen af hhv. A Good Day to Die Hard og The Last Stand heller ikke overvældende. Sylvester Stallones seneste film, Bullet to the Head, instrueret af en anden gammel actiondreng, Walter Hill, klarede sig heller ikke synderligt godt ved billetlugerne i USA, men i det mindste er det solidt håndværk og en underholdende film!

Et umage par
Stallone spillede en erfaren lejemorder, Jimmy Bobo, hvis unge partner (Jon Seda) bliver godt og grundigt fileteret, efter parret har nakket en kunde og er dukket op for at møde deres kontaktperson for at få deres løn. Det pisser Jimmy rimelig meget af, så da en ung politimand fra Washington DC kort tid efter dukker op for at opklare mordet på samme mand, som Jimmy netop har nakket, vælger han at hjælpe, da denne Taylor Kwon (Sung Kang) oplyser, at han ikke er interesseret i at fælde Jimmy men at finde mændene der stod bag bestillingen.

Rå brutalitet
Tilbage i specielt 70’erne og 80’erne stod Walter Hill bag en række glimrende hårdtpumpede dramaer (The Warriors, 48 Hours, Red Heat) lavet decideret til hårde mænd, og selvom Hill er kommet godt op i årerne er han ikke blevet blødsøden eller har mistet sin flair for at portrættere machomænd. Bullet to the Head ligner noget man har set mange gange før, og den emmer langt væk af klassisk 80’er-smadder. Hele dens raison d’etre afhænger af om man kan nyde en film fra en anden tidsalder. Dens fokus er på de rå slåskampe, og når Stallone uddeler og modtager tæsk, går det ret vildt for sig, i særdeleshed når han går op i mod den 196 høje Jason Momoa (Khal Drogo fra Game of Thrones og den nyeste Conan - The Barbarian) som skurkens håndlanger, for så forlader man ikke et lokale uden skrammer. Især deres sidste slåskamp med økser (hvorfor ikke?) er pænt voldsom, for når hårde mænd tæver seje mænd i en Walter Hill-film, så gør det nemlig ondt.

Old school
Den på alle måder larmende Bullet to the Head er tilmed ikke blottet for humor. Det meste af det foregår mellem Stallone og Kang, hvor der køres på de slidte kultur-klichéer, men heldigvis gøres der både plads til en række tørre og velfungerende replikker fra Stallone, og Christian Slater og Momoa leverer også deres bølleroller med herligt overskud. At Hill så ikke formår at få manuskriptets vage samfundskritik om politikorruption, New Orleans’ forfald og rådne politikere til at spille lige så rent som det pragtfulde tæskehold er til at leve med, hvis man holder af simple testosteronbomber, der ikke behøver den store dramaturgiske overhaling for at forbinde sine primære grynt. Fans af old school 80’er-action må altså gerne tilføje en ekstra stjerne og vil utvivlsomt efter de effektive 90 minutter sidde tilbage med følelsen af stor tilfredshed.

Der er kun nogle trailers med på udgivelsen.