Anmeldelsesdato:21-06-2013
Jason ClarkeDan
Kyle ChandlerJoseph Bradley
Jennifer EhleJessica
Harold PerrineauJack
Mark StrongGeorge

Den stædige kamp

9/11 var en nøglebegivenhed i nyere amerikansk historie. Som den slags store milepæle skabte den en indiskutabel før/efter-tilstand, hvor hele det amerikanske samfund ændrede karakter i løbet af få øjeblikke. Når et samfund på den måde får et nyt syn på livet, vil det helt naturligt også afspejle sig i dets kulturprodukter – og amerikansk film har heller ikke været den samme siden 2001.

En af reaktionerne er den ganske forventelige, at man gerne vil fortælle realistiske historier om, hvad der skete; drama-dokumentariske gengivelser, som giver tilskueren perspektiv og historisk indsigt. Den første film i den genre var Paul GreengrassUnited 93 fra 2006, som med stort set ukendte skuespillere genskabte, hvad man tror, der skete ombord på det fjerde fly, som d. 11. september styrtede ned på en mark i Pennsylvania. Nu er Oscar-vindende Kathryn Bigelow klar med en tilsvarende historie, som rækker over hele forløbet fra 2001 og frem til sidste år. En historie om hævn og ikke mindst en stædig kamp fra én kvinde i en mandeverden.

Baseret på et manuskript af Mark Boal, hvis tre filmatiserede manuskripter alle drejer sig om den krigsindsats, der fulgte af 9/11 (In the Valley of Elah, The Hurt Locker og nu Zero Dark Thirty), følger vi Maya, der som ung i felten bliver medlem af det hold, der fra frontlinjen skal forsøge at optrevle Al-Qaeda-netværket og finde Osama bin Laden. Tanken er, at hvis man finder bagmanden, så stopper truslen mod USA. I de tidlige krigsår var metoderne til håndtering af tilfangetagne Al-Qaeda-relaterede ret liberale, og det er en verden af tortur, som Maya ankommer til på en hemmeligholdt militærbase i Afghanistan.

Undervejs i de mange afhøringer med waterboarding og almindelig ydmygelse opsnappes et navn, som Maya kaster sig over efterforskningen af – og herfra følger vi hendes årti-lange jagt på at finde holdbare informationer om kurerer så tæt på Osama bin Laden, at et drab på den ellers usynlige militsleder bliver muligt. Det er et arbejde med solide dele skrivebordsarbejde og snævre blindgyder, men vi ved jo, hvordan historien ender. Ikke i en jordhule, som den lidt nedladende amerikanske retorik så ofte havde lydt, men derimod i en privat bolig i et byområde.

Kathryn Bigelow genskaber efterforskningen, jagten og angrebet med stor detaljerigdom og klare filmiske kvaliteter. Det afsluttende natangreb fra Navy Seals er realistisk og medrivende i en grad, så man helt glemmer, at det er skuespillere og kulisser, man kigger på, og filmen emmer generelt af så høj autenticitet, at man føler sig lige så velinformeret som underholdt. Og her ligger der naturligvis en fare, for de eneste kilder, man har at forholde sig til, er førstehåndberetninger fra de deltagende amerikanske soldater. Og den type ensidige partsindlæg bør man naturligvis som bare moderat kritisk biografgænger huske at identificere.

Jagten på Osama bin Laden var reelt et hævntogt. Ingen eksperter vil påstå, at et netværk i stil med Al-Qaeda lukker og slukker, når dets leder fjernes, så motivet var god gammeldags hævn, og i det perspektiv er ingen midler for snuskede til at tage i brug. Zero Dark Thirty har skabt debat om tortur som afhøringsmetode og stiller sig selv kommercielt forsvarligt i midten. Der ses skævt til de nye og besværlige regler, som Barack Obama fik indført – og det postuleres at den vigtige ledetråd til optrevlingen af netværkets opbygning blev givet i en afhøring under tortur. Så Bigelow er ikke afstandstagende overfor konceptet, men giver omvendt også i enkelte scener tvivlen og de psykiske konsekvenser plads i Jessica Chastains fine og stædige hovedrollepræsentation.

Zero Dark Thirty fungerer perfekt som moralsk tvivlsom drama-dokumentar, og det er en medrivende oplevelse, når man sidder i biografen, men man må håbe, at den direkte skildring af torturens fordele og minimale ulemper kan udløse nogle debatter blandt biografgængerne efterfølgende, for ellers risikerer film af denne type blot at støbe fundamentet for, at tortur bredt accepteres som den mest effektive måde til at afhøre krigsfanger på.

De fire korte featuretter, der går bag om filmens tilblivelse – "No Small Feat", "The Compound", "Geared Up" og "Targeting Jessica Chastain" – er ganske udmærkede. Meget klogere på filmen bliver vi ikke, men de er interessante nok i deres egen ret.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10