Anmeldelsesdato:25-06-2013
Alice EnglertLena Duchannes
Jeremy IronsMacon Ravenwood
Viola DavisAmma
Emmy RossumRidley Duchannes
Thomas MannLink

Tryllestav af plastik

Beautiful Creatures omhandler Ethan, der utålmodigt tæller ned til skolens afslutning, så han kan forlade den søvnige provinsby Gaitlin for altid. Han har mistet sin mor i en trafikulykke, hvilket har gjort, at han er flygtet ind i bøgernes anderledes konsekvensløse virkelighed. Da en mystisk pige flytter ind i det uhyggelige hus, hvor byens særling Ravenwood bor, falder han for hende, men hun viser sig at besidde kræfter hinsides Ethans største fantasi, hvilket både virker urovækkende og tiltrækkende på den drømmende teenager.

Beautiful Creatures er egentlig en film, der havde gjort det bedre på en søndag formiddag, hvor søvnen i øjnene eller tågebæltet fra teen, måske kunne dække over nogle af de bedagede effekter, skæmmende skuespilpræstationer og det yderst sentimentale handlingsforløb, denne fantasy-fuser, blandt øvrige rædderligheder, byder på. Hvis man så ikke allerede er faldet i søvn efter de 124 minutter filmen varer, vil man kunne se tilbage på filmen som en direkte demonstration ud i dårlig smag, en pubertær hyldest til b-filmen, der desværre hverken er et bevidst eller ironisk stiltræk som hos Tarantino, men åbenbart er ment i fulde alvor.

Beautiful Creatures ligner lidt en falmet tv-version af Twilight, der på samme vis, sammenbinder den spirende seksualitet med en latent farlighed, men hvor Twilight tilbød gennemarbejdede og flotte effekter, skulker Beautiful Creatures på troværdigheden med sit billige udtryk. Allerværst bliver det til slut, hvor effekterne synes malet over lærredet med en gulvmoppe, og heller ikke handlingen fremstår ligefrem som et opmuntrende alternativ at hage sig fast til. Hele denne overnaturlige falbelade ender som et rodet slutprodukt malket på samme yver som talrige andre af de banaliteter, som vores efterhånden hårdtprøvede ungdom skal udsættes for. At bedømme filmen på dens underlegne billed- og effektside kunne ligne et overfladisk argument, men vellavede special-effects er i sidste ende en afgørende nøgle til fantasy-genrens troværdighed. Det skyldes heller ikke, at instruktør Richard LaGravenese har sparet på dem for at fokusere på andre aspekter. Det unge publikum skal åbenbart se deres egen virkelighed pakket ind i dårlig fantasy, der ikke på noget tidspunkt virker original, men derimod agerer vakkelvorn kulisse bag ved de ellers velspillende hovedrolleindehavere.

For de gør det jo meget godt. Både Alden Ehrenreich og Alice Englert løfter filmens utroværdighed op på et nogenlunde tåleligt niveau, fordi deres samspil virker charmerende og oprigtigt. Ehrenreich synes enkelte steder som en ung James Dean, der med sin fortabte sydstatsaccent og verdensfjerne væsen charmerer og forfører vores anderledes indadvendte, men også ganske søde teenage-heks. Hun spilles af Englert, der desperat forsøger at tilføje sin hekse-rolle lidt hormonforstyrret dunkelhed, men gentagne gange underkues af notorisk pinlige replikker. Begge skuespillere tilføjer denne tilbageskuende fantasy-plasker lidt ungdommelig friskhed, der hen imod slutningen desværre spoleres af manuskriptets og figurernes gennemgribende ensidighed. Også Emma Thompson og Jeremy Irons kæmper for at bevare deres integritet, men bliver forgæves tynget af filmens utallige forbandelser.
Beautiful Creatures bliver derfor en rodet omgang hokus-pokus, der kun fortjener sin ene stjerne for de unge skuespillere, der forhåbentlig får tilbudt noget bedre næste gang. Det fortjener de.

Et par trailers er udgivelsens eneste ekstra.

The Birth of a Nation23/3