Anmeldelsesdato:02-07-2013
Jai CourtneyJack McClane
Sebastian KochKomarov
Mary Elizabeth WinsteadLucy
Yuliya SnigirIrina
Cole HauserCollins

Action lige til sidste vodkashot

John McClane er tilbage. I en ældre udgave med flere rynker ved hans sammenknebne øjne, minder Bruce Willis’s ikoniske karakter om en hårdkogt western-helt, der både er ferm til skydning og sjov, og som ikke helmer før den sidste partron er pløkket af. McClane er nemlig selvtægtens håndlanger, en retlinet politimand, der bruger sit skilt som legitimering i sit oprydningsarbejde, og derfor ikke altid forholder sig til juraens rette side.

Fox Film
I femte film i rækken A Good Day To Die Hard møder vi den pensionerede McClane, hvis datter frygter hans såkaldte ferietur til Moskva, hvilket er med god grund, for sidst han vendte hjem fra ferie, var han hullet som en vandsi. I virkeligheden skal McClane til Moskva for at hente sin fortabte søn hjem fra sin CIA-udstationering, men da han konfronteres med sit fravær som far og iblandes sønnens projekt, nemlig en politisk fangeflugt, bliver ferien spoleret og McClane må træde i karakter, for at redde skindet på dén søn, han drømmer om at forenes med.

Egentlig er føljetoner anmelderens værste aversion, men Die Hard-serien har næsten altid indfriet forventningerne, fordi grundopskriften ikke ligefrem byder på avanceret cuisine, men snarere serverer et stykke ærlig underholdning for selv den mest mavesure skeptiker. Man kan ikke andet end lægge sine gennemtæskede smagsløg på hylden, overfor filmenes evne til at sammenbinde hårdfør action og lakonisk komik.
I A Good Day To Die Hard må man simpelthen overgive sig til en actionmættet tour de force igennem det snefyldte moskovitiske landskab, hvor biljagter, kollisioner og stormasturberende maskingeværer alle er selvfølgeligheder. McClane er en ikonisk figur i actionsammenhænge, og i denne omgang, tæver han sin pension til skamme i noget der må ligne den mest hårdtpumpede familieforening. Hist og her kammer det lidt over i blødsødne dialoger om McClanes fravær som far, men hans dårlige samvittighed øger også karakterens kompleksitet. Dog kunne det allersidste, og stærkt emotionelle, freeze-frame billede undværes, og man kan generelt mærke at der ikke er arbejdet meget på sidekarakterens psykologi, hvilket de mange plotvendinger til gengæld kompenserer for.

Fox Film
Intet er sikkert i Die Hard-land, og det er prisværdigt at instruktør John Moore har undgået at lægge for mange tunge emner ind i en film, der i sidste ende ikke skal tages helt seriøst. Det eneste der 'afsløres' er, at det russiske politi let kan nedlade sig til korrupte metoder, hvilket vist er en offentlig hemmelighed, og det kunne let have tynget filmen at have tydeliggjort de politiske skel imellem USA og Rusland. I stedet opstår en række mere eller mindre humoristiske optrin, der ofte tager udgangspunkt i den mærkbare forskel imellem de to indflydelsesrige mastodonter, hvilket mestendels lykkes, men også bliver en anelse pinlige, som f.eks. i en sniksnak imellem McClane og en karikeret taxachauffør, der bræger Sinatra forkert. Også far og søn forholdet bliver lidt utroværdigt, men Willis beviser genremæssig stamina med sin lune ironi og får sneget lidt godtgørende charme ind i deres lidt monotone forhold.

Tilbage står en vaskeægte actionbasker, der ikke forsøger at hævde sig over flertallet med sine lidt bedagede effekter, men snarere forholder sig ganske trofast til genren. Det er faktisk lidt befriende at føle sig underholdt hele vejen ned af rutsjebanen, hvor selv opstigningen synes sjov, men filmen ligner i tilbageblikket mest et dyrt festfyrværkeri: Flot undervejs, men desværre også let at glemme.

Syv slettede scener har fundet vej til udgivelsens ekstramateriale og de er overskuelige nok at komme igennem. Ellers er der bare et par af filmens trailers.