Anmeldelsesdato:05-07-2013
John GoodmanHarling Mays
Kelly ReillyNicole Maggen
Don CheadleHugh Lang
Bruce GreenwoodCharlie Anderson
Melissa LeoEllen Block

Frit fald

Det er decideret dejligt at have Robert Zemeckis tilbage i den virkelige verden efter hans 13 år lange flirten med animationsfilmens verden. Ingen tvivl om, at han har været med til at udvikle animationsteknikker og givet filmsproget et stort bidrag på den front, men hans evne til at fortælle historier lækkert og tiltalende er så afgjort mest udtalt, når han arbejder med rigtige skuespillere.

Sidst vi så ham var det med Tom Hanks i Cast Away, og denne gang er han i selskab med et andet kæmpe Hollywood-koryfæ – altid sympatiske Denzel Washington, der stråler over alle i fortællingen om en mand på toppen i et indre frit fald. Whip Whitaker er pilot og alkoholiker. Vi åbner på et hotelværelse, en modelformet nøgen kvinde træder ud af sengen og tænder en joint. Festen er kun lige slut og en sløret Whitaker har svært ved at finde fodfæste i morgenlyset. En hurtig bane senere – og han skrider selvsikkert ned af hotelgangen i stiveste pilot-puds til tonerne af Joe Cockers "Feelin’ Alright".

Her er Zemeckis på al den sikre grund, som hans hovedperson kun foregiver at betræde – og formen hos den tidligere Oscar-vinder står kun stærkere, da Whip sætter sig op i flyet og på grænsen af det tilladelige styrer ud af et kraftigt tordenvejr og op på den solbeskinnede side af skyerne, hvor heldet så til gengæld også slipper op. Flyet får en mekanisk fejl og går i frit fald, og kun Whip Whitakers fænomenale evner som pilot redder stort set alle fra den sikre død. En vaskeægte helteberetning er i fuld gang med at blive skrevet, da den obligatoriske blodprøve afslører, hvad vi godt ved. At Whip Whitaker var bagstiv og på kokain, da han reddede 100 menneskeliv.

Og hvad tæller så egentlig højest? At han forbrød sig mod alle fysiske og etiske love og udsatte en masse mennesker for livsfare ved at møde uarbejdsdygtig til et højrisiko-job – eller at han bedrev, hvad ingen kan gøre efter ham, og reddede alle fra en ulykke, der var sket uanset om han havde været høj eller ej? Dilemmaet er kernen i Zemeckis ganske fine, men i sidste ende også lidt for lange film, hvor Denzel Washington får fuld plads til at spille registret ud. For Whip er som så mange andre et menneske med sine egne fejl gemt under en glat overflade. Det tæller til Zemeckis’ store ære, at han ikke overplastrer scenerne til med forklaringer, men blot nogenlunde diskret antyder, hvad det er, der har drevet vores hovedperson ud i et misbrug.

Handlingen følger som noget ganske sjældent i en stor amerikansk film personernes forventelige handlingsmønstre snarere end plottets nødvendige sving og genveje – og det er knusende, men også naturligt hver gang Whip fejler i forsøgene på at holde sig ædru for at fremstå bedre op til den retssag, der skal afgøre skyldsspørgsmålet. Washington spiller fantastisk og filmen er generelt godt skruet sammen, men der går alligevel lidt inerti i de mange tilbagefald og Zemeckis får heller ikke helt nok ud af den fyldige og i øvrigt ganske søde sidehistorie, hvor Whip møder en stiknarkoman på kanten af livet og sammen med hende prøver at få styr på tilværelsen. Flight er et interessant og velproduceret dilemma om hvor længe, man kan leve videre med overtræk på den moralske konto – og skal for alvor ses, hvis man vil opleve Denzel Washington i fineste form.

Det ser ikke ud af meget, men de fire menupunkter i bonusmaterialet på blu-ray’en fylder en del. De første tre ("Origins of Flight", "The Making of Flight", "Anatomy of a Plane Crash") går bag om filmen på klassisk vis og uden overraskelser. Derimod er indslaget "Q&A highlights" lidt mere interessant, og dets 14 minutters gruppe-interview med filmens centrale folk kan klart anbefales.

I hvilken film optrådte Brad Pitt, Robert de Niro og Dustin Hoffman sammen?